GRL - Tietokonepeli Projekti

TV-ohjelmat, kirjat, lehtijutut ym.

GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja jomsa » 01.02.2017 14:53

Jotkut teistä onkin jo nähneet SoMessa minun ohimenne maininneeni tästä pikku(helkkarin iso) sivuprojektista jota olen tässä vuosien varrella pikkuhiljaa ohjelmoinut. Viimeviikkoina se on ottanut viimein sellaisia harppauksia eteenpäin, että voin katsoa että se alkaa olla sellaisella pohjalla että siitä ehkä jotain lopulta tulee.

Kullankaivajissa ei varmaankaan kauheasti tietokonepelaajia vielä löydy, mutta ajattelin jakaa vähän tästä projektista tietoa, ihan sen takia, että toivoisin yhteisöltä (teiltä) kaikenlaisia ideoita ja jossain vaiheessa palautetta erinäisistä asioista, liittyen projektiin.

Tällä hetkellä pelimekaniikkaa ei käytännössä ole lainkaan sillä kaikki työ on sijoitettu siihen, että on sitä maata mitä kaivaa. Ja koska halusin, että sitä on "loputtomasti" niin olen tässä muutaman vuoden ajan pikkuhiljaa ohjelmoinut erinäisiä algoritmeja jotka luovat palan maailmaa ja simuloivat siihen sitten glaciofluviaalista hydrogeomorfologiaa. Ja kuten arvata saattaa moisen simulointi ei ole ihan pikkujuttu, vaikka sainkin ensimmäisessä versiossa jo todella hyviä tuloksia (https://www.youtube.com/watch?v=W-PHR0P_RSY) oli tuo versio, vaikkakin tieteellisesti "sinnepäin".. oli se tuskaisen hidas jopa tehokkaalle tietokoneelle laskea. 4 Eri versiota myöhemmin, ja tuhansia rivejä koodeja myöhemmin, viimeisin versio tuottaa mielestäni "mielyttävää" maisemaa joka etäisesti tuo mieleen ainakin Lemmenjoen kultamaat. (Yritän laittaa kuvakaappauksia tästä myöhemmin).

Tämähän on ihan harrastepohjalta, en ole mitenkään ammattilainen pelientekemisessä saati ohjelmoinnissa, ja siinä syy todella hitaaseen kehitykseen, mutta kukaties jos saan tätä eteenpäin niin pitää alkaa selvitellä saisiko tähän jotain rahoituksia tai muuta, että sen voisi tehdä huolella loppuun.

Nyt olisi kiva kuulla, että mitäpä ajattelee tällainen Risupartojen yhteisö tällaisesta tuulahduksesta tietokonemaailmasta :D

ps. Kuva editorista. Tiedän karkea vielä, järjestelmää ei ole vielä "tehty" ihmis-silmälle mielyttäväksi. Pääasia että itse tiedän ja näen mitä tapahtuu. Mittatikkuna 8m x 4m x5 valkoinen kuutio.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/10686670/GRL/maisema.jpg
Viimeksi muokannut jomsa päivämäärä 14.05.2017 01:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
Avatar
jomsa
 
Viestit: 146
Liittynyt: 04.03.2011 01:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja MasaT » 02.02.2017 12:56

Jumaleissön!!

Minua ainaki kiinnostaa! :) En ole itekään mikään ohjelmoija mutta testikäyttäjäksi voin ilmoittautua. :) Ja tuttavapiirissä on pelihommien parissa touhuavia jos tarvii apuja.
Avatar
MasaT
 
Viestit: 44
Liittynyt: 26.05.2013 15:11

Re: GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 03.02.2017 02:59

Hieno projekti. Tällähän me sitten tulevaisuudessa kaivamme talvikaudet.
Kullankaivaja jo vuodesta 2010
Hannu55
 
Viestit: 167
Liittynyt: 28.08.2011 20:20

Re: GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja Jänkäkurppa » 03.02.2017 09:47

Varmaankin on on tulossa hieno peli vaikken siitä taida paljoakaan ymmärtää. Jomsan selostuksessa on samoja viisaita lauseita kuin seminaariristeilyllä geologien selostuksissa kuten: ”... algoritmeja jotka luovat palan maailmaa ja simuloivat siihen sitten glaciofluviaalista hydrogeomorfologiaa”. Toinen asia, mitä ihmettelin, on Lemmenjoen kivien koko. Jos Jomsan vaalea kuutio on 8 x 4 x 5 m³ niin nyt ruutuina näkyvät alueet ovat aarin kokoisia. Siellä olevia kiviä ei pysty lapioimaan. Pitää olla tosi iso kaivuri, mikä kykenee siirtämään kuvan mukaisia kiviä. Mutta ehkä kultahiputkin ovat pelissä suhteellisen isoja kuten oikeassa elämässä olevat tilastot näyttävät. Olen kyllä pelannut pasianssia tietokonella niin etten ole aivan pihalla peliasioissa. Lapsenlapset näpelöivät koko ajan jotain tablettia tai kännykkää ja puhuvat jatkuvasti Minecraftista enkä osaa heidän selvityksiinsä sanoa muuta kuin ”ahaa, vai niin, ihanko totta, ...” mutta onnea vaan Jomsalle projektista.
Avatar
Jänkäkurppa
 
Viestit: 105
Liittynyt: 01.03.2011 09:36
Paikkakunta: Kittilä

Re: GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja Kaivaja » 03.02.2017 21:22

Termit kyllä tuttuja, mutta valitettavasti pelin ajatus ei aukea ainakaan minulle.
Kaivaja
 
Viestit: 28
Liittynyt: 29.07.2011 14:51

Re: GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja jomsa » 14.05.2017 02:04

Oli tuo alkup viestin kuva kadonnut näköjään. Tässä alla URL siihen vielä:
https://drive.google.com/file/d/0B1rP6BGdgPpWZmpCYTJWVjA5Rzg/view?usp=sharing


Hannu55 kirjoitti:Hieno projekti. Tällähän me sitten tulevaisuudessa kaivamme talvikaudet.

Heh, tämähän se vähän itselläkin oli alkulaukauksena tähän. "Miten saisi samaa fiilistä talvella".

MasaT kirjoitti:Jumaleissön!!

Minua ainaki kiinnostaa! :) En ole itekään mikään ohjelmoija mutta testikäyttäjäksi voin ilmoittautua. :) Ja tuttavapiirissä on pelihommien parissa touhuavia jos tarvii apuja.

Kaikki apuhan aina kelpaa. Tietenkin näin alkuvaiheessa lienee vähän pakko yksin tarpoa kun ei ole mitään tietoa mihin tämä vielä menee.


Jänkäkurppa kirjoitti:...Toinen asia, mitä ihmettelin, on Lemmenjoen kivien koko. Jos Jomsan vaalea kuutio on 8 x 4 x 5 m³ niin nyt ruutuina näkyvät alueet ovat aarin kokoisia..... mutta onnea vaan Jomsalle projektista.

Tässä vaiheessa kaikki "grafiikka" mitä ruudulla näkyy on lähinnä vain itselleni kertomaan että "tämä maa on savea pääosin ja tämä moreenia jne"... ne eivät ole missään mittasuhteessa vielä. Ja kiitti onnea tarvitaan.

Kaivaja kirjoitti:Termit kyllä tuttuja, mutta valitettavasti pelin ajatus ei aukea ainakaan minulle.

Eipäs siinä vielä paljoa pelimekaniikka ymmärrettäväksi ole. Mutta kyllä kullanhuuhdontahommat voi pelillistää helposti.


---------------

Päivitystietoja:
Kuten edellistenkin versioiden, kirjoitin tämän vielä kerran uudelleen ja vaihdoin allaolevan "moottorin" joka rakentaa näkyvän maiseman (näkyvä ja "data" ovat eri asia) ja sain viimein hiottua algoritmit sellaiseen että ne piirsivät mm. tällaisen karkean purolaakson. (kuva)https://drive.google.com/file/d/0B1rP6BGdgPpWNUtRdzdIX3gwR2M/view?usp=sharing

Paljon on toki matkaa vielä, mutta hyvä mieli tuli kun sai viimein ratkottua tuon osan.

Kysymyksiä:
Muutamia sellaisia asioita tuli tuossa simulointia kirjoittaessa mieleen, että onko kukaan kiinnittänyt huomiota, että tuppaako ojat kulkemaan jänkän toisella reunalla vai keskellä ,vai vähän miten sattuu? (en tarkoita meanderingia nyt tai siis serpentiini mutkia). Ja nyt en hae "Tieteellistä" näkökulmaa vaan ehkä jopa enemmän sellaista mutu tuntumaa asiaan.

Sitte toinen juttu, et osaakos porukka kertoa että kuinka syviä maita sitä keskimäärin kaivelette (käsin ja koneella)?

...
Phuuh, noh kohta lähteä tuonne oikeille kultamaille ja jättää tämä kesäksi tauolle. :D
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
Avatar
jomsa
 
Viestit: 146
Liittynyt: 04.03.2011 01:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja jomsa » 15.05.2017 02:31

Viimesetti paljastui kuitenkin vielä pahasti viallisesti. Mtuta kirjoitin tässä yöllä tämän tuhannen kerran uudelleen ja versio "Iota" on nyt toimiva.

Alla linkki kuvaan josta voi erottaa noin about puolen kilometrin mittaisen pätkän puroa / jokea. (mittasuhteet ovat vielä vähän hakusessa). Nyt nukkumaan :D
(kuva)https://drive.google.com/file/d/0B1rP6BGdgPpWUXpRbmltWFprS1E/view?usp=sharing
Viimeksi muokannut jomsa päivämäärä 15.05.2017 19:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
Avatar
jomsa
 
Viestit: 146
Liittynyt: 04.03.2011 01:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 15.05.2017 18:31

Vähän tietoja tulevaa varten... Itse nuo alueet mitä kaivellut ja haussa oleva valtaus on n. 1-2m syvyydeltään ennen peruskalliota.

Sit nuo ojat/purot, ne on keskimäärin keskilinjassa tai siitä max ohi n. 10-15%, riippuen kaltevuudesta ja iästä. Suuremmat virrat kuten isot ojat ja "pikkujoet" menee sit jo aika lähellä reunoja, mutta tässäkin riippuen niiden kaltevuudesta. Näin huomannut noilla prospäkkäröintireissuilla joita tullut jo kymmeniä tehtyä ympäriinsä pl. Lemmenjoen maat.
Kivenkääntäjä
 
Viestit: 292
Liittynyt: 12.01.2015 09:42
Paikkakunta: Kempele

Re: GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja jomsa » 19.05.2017 07:07

Taas yksi yö ohjelmoiden.

Sain viimein "jonkinlaisen" vakauden eroosioon, mutta samalla jouduin uhraamaan niin selkeät "purot" kuin oli aiemmissa versioissa. Joskin harvoissa generaatioissa yhä syntyy "stabiileja" uomia edelleen, mutta ne ovat yleensä aika harvassa ja vaikeissa paikoissa "pelillisyyttä" ajatellen. Tässä pari kuvaliitettä joista toinen kohtalaisen "Nuoren" maan korkeuskartta ja "ilmakuva" samasta alueesta.

(Korkeuskartta)
https://drive.google.com/open?id=0B1rP6BGdgPpWMmk1UVpUNm9KYzA

(ilmakuva, poistin muutamia hämänneet tekstuurit tästä)
https://drive.google.com/open?id=0B1rP6BGdgPpWMTRsVGpMS1hlREE

Tässä funtsinu tätä ideologisella tasollakin hieman. Tässähän haetaan tasapainoa "uskottavuuden" ja järkevän tietokoneellisen laskenta-ajan välillä. Realistinen maisema vaatii generointi aikaa aivan liikaa, mutta sitten toisaalta nopeasti generoimalla ei tule kovinkaan hyvää.
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
Avatar
jomsa
 
Viestit: 146
Liittynyt: 04.03.2011 01:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: GRL - Tietokonepeli Projekti

ViestiKirjoittaja jomsa » 19.05.2017 20:19

Tajusinpa sitten, ettei tuolla korkeuskartalla taida paljoa iloa kun ei tiedä mittasuhteita :D ..

No ne on jotakuinkin seuraavat, alue on noin 2km kanttiinsa.. Valitettavasti korkeinta kohtaa en nyt muista mikä se oli, mutta liekö jossain 50 - 100m paikkeilla?

Tämän ohjelman näkökulmasta tosin nämä mitat ovat hyvin "Kelluvia" koska algoritmeissa tapahtuu paljon optimointia, "olettamista" ja sitten lopussa tulen vielä hiomaan "mittasuhteita" jotta varsinainen pelimekaniikka on järkevä.
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
Avatar
jomsa
 
Viestit: 146
Liittynyt: 04.03.2011 01:06
Paikkakunta: Rovaniemi


Paluu Kullankaivu mediassa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron