Paljonko on kultaa maailmassa

TV-ohjelmat, kirjat, lehtijutut ym.

Paljonko on kultaa maailmassa

ViestiKirjoittaja keltainenkivi » 01.04.2013 15:08

Ihan BBC News sivuilla arvuutellaan kuinka paljon kultaa on maasta nostettu.
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-21969100

Tämän hetken arvio on 171,300 tonnia ja sehän mahtuu kuutioon, jonka
sivu on 20 m, onko se sitten paljon kenenkin mielestä ?!

Siihen kun lisätään ensi kesän Lapin kaivaukset mukaan, nin johon taas kuutio pullistuu :D

Purot kohta tulvii ja pukkaavat uusia hippuraisia taas pintaan - ehkä !
keltainenkivi

Re: Paljonko on kultaa maailmassa

ViestiKirjoittaja kultapekka » 09.05.2014 22:47

Tekniikan Maailma lehden numerossa 9/14 oli mielenkiintoinen artikkeli teollisesta kullankaivuusta. Mukana oli Kullan Kysyntä Vuonna 2013 taulukko tähän tapaan:

Käyttökohde: tonnia: %:

Korut 2209,5t 58,8%
Elektroniikka 282,4t 7,5%
Muu teollisuus 85,0t 2,3%
Hammashoito 37,3t 1,0%
Harkot ja kolikot 1654,1t 44,0%
ETF ja vastaavat -880,8t -23,4%
Keskuspankkien netto-ostot 368,6t 9,8%

Kullan kysyntä yhteensä: 3756,1 tonnia

ETF=Exhange Traded Funds, kulutus voi olla negatiivinensijoitusten siirryttyä muualle.

Nämä luvut eivät ole mielestäni mitä on maasta kaivettu, vaan paljonko kultaa on käytetty vuonna 2013. Osa on toki kierrätettyä. Itse olin yllättynyt ettei elektroniikkateollisuus tuota 7,5% osuutta enempää ollut tarvinnut. Kultahampaitakaan ei enää hirveän muodikkaina pidetä. Korut ja sijoituskulta se on suurin suunta kullalle on. Edes nuo keskuspankkien ostot eivät niitä lukemia hätyytä.

Samassa artikkelissa oli hauskana kuroisiteettina tiedemaailmasta juttu Australiasta, jossa eukalyptus-puiden lehdistä oli löydetty keino selvittää onko maaperässä kultaa. Kyseisen puun lehtiä tunnetusti tykkää Koalakarhut mutustella päivät pitkät. Olen Australiassa joskus Koalaa sylissä pitänyt, enkä silloin tiennyt että kyseisen jässikän sisuksista olisi ainakin lapiollinen kultaa varmaan löytynyt. Painava se oli.

Lähde taulukolle oli World Gold Council.
kultapekka

Paluu Kullankaivu mediassa