rave kirjoitti:Onko kellään kokemusta tai tietoa millainen ilmaisin on Minelab Eureka Gold ja mikä merkitys on sillä että siinä on noita taajuuksia valittavana?
Ko.laite oli omalla ostoslistallani 2012, kun suunnittelin koneen ostoa. Päädyin kuitenkin Minelabin GPX 5000:een, joka on PI -tekniikalla ja toimii paremmin Australian ja siellä varsinkin Länsi-Australian erittäin "kuumalla" eli hyvin vahvasti mineraalipitoisella maaperällä. Eureka jäi siis ostamatta, joten omakohtaista kokemusta siitä ei minulla ole.
Netistä olen kyllä lukenut muiden kommentteja ja kokemuksia siitä. Jotkut vannovat sen nimeen, kun taas toiset ovat enemmän tai vähemmän vastaan. Sellaista olen lukenut, että sillä olisi jonkinlaisia ongelmia kelojen kanssa, ainakaan ne eivät ole vesitiiviitä. Useampikin mainitsi, että signaali on heikko, eikä syvyyskään ehkä ole kovin hyvä.
Eureka on siitä hyvä, että siinä on käytettävissä kolme eri taajuutta: 6,4 kHz, 20 kHz ja 60 kHz. Laite on kuitenkin viritetty käyttämään lähinnä 60 kHz:n taajuutta, mikä tarkoittaa sitä, että laite soveltuu parhaiten matalalla olevien pienien hippujen etsimiseen. Mitä korkeampi taajuus, sitä paremmin laite havaisee pienet hiput, mutta sitä pienempi tunnistussyvyys. Kun etsitään isoja hippuja syvältä, käytetään noita muita taajuuksia ja ehkä myös isompaa kelaa, mikäli sellaisen pystyy laitteeseen vaihtamaan. Muistelen, että kelavalikoima olisi heikko Eurekalle.
Matalilla taajuuksilla laitteen herkkyys heikkenee. Maabalanssi ja erottelukyky lienevät ok. Joku kirjoitti, että koneen kanssa pitäisi käyttää lisävahvistinta, jotta heikot äänenvaihtelut kuuluisivat.
Muita kullan etsintään sopivia laitteita ovat White's GMT, Garrett AT Gold, Fisher Gold Bug ja Fisher Gold Bug 2. Huomioitava on, että nämä laitteet on tarkoitettu nimenomaan kullan etsintään ja soveltuvat heikommin kolikoiden etsintään uimarannoilta.
Parasta olisi, jos joku laitteen tunteva voisi koekäyttää sitä sinun puolestasi, ennen mahdollista ostopäätöstäsi.