metallinilmaisimet

Keskustelua metallinilmaisimien käytöstä

Re: metallinilmaisimet

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 21.02.2017 17:00

Kyllä ne laitteet toimii niin kuin pitää, jos ei toimi, niin todennäköinen vika on käyttäjässä ei laitteessa. Kyllä noita ilmaisimia näkee liiton valtauksilla ja muuallakin silloin tällöin ja kuulemma aina jotain löytävät, mutta yleensä puheet on aina suurempia kuin itse löydöt. Mutta ei ne myöskään kultaa löydä ellei sitä osu kohdalle :lol:

Pin pointtereita on vähemmän, koska se itse etsin käytännössä ajaa samanasian ellei pidä päästä johonkin oikeen vittumaiseen paikkaan minne itse päälaite ei taivu (kivien välit / isommat kallioiden kolot). Tosin tuossakin hyöty jää melko vähäiseksi. Pin pointteria ei oikeen yksistään kannata hankkia vaan se on hyvä lisä ilmaisimen rinnalle.

Jos kokee liian skeptisesti nuo ilmaisimet niin niiden hankinta kannattaa jättää suosiolla väliin, jos sellaisen hommaa niin sen on oltava enemmän kokeilun halua ja seikkailumieltä ilman tulosta. Se että oppii käyttämään laitteita ja luottamaan niihin, menee aikaa aika rajusti, muuttujia on oikeasti enemmän kuin osaa alkuun ajatella.

Se milloin tuollainen ilmaisin on kannattavaa hankkia, on tilanne jossa taskussa on tonni ja muu kalusto on jo tikissä eikä muita tärkeämpiä investointeja ole. Mutta jos joutuu miettimään, että sijoittaako esim uuteen (kunnon) pumppuun jolle varmasti on tarvetta vai ilmaisimeen, niin ehdottomasti ensin pumppu. Kuitenkin jos tilanne on se, että se raha ei ole este niin sitten ostaa molemmat, siinä häviää maksimissaan 50% laitteen hinnasta vaikka mitään ei löytäisikään (todennäköisesti saat laitteen helposti kaupaksi puolella siitä hinnasta millä sen ostit).
Kivenkääntäjä

ViestiKirjoittaja matson » 21.02.2017 17:44

Loistavasti asia kerrottu kivenkääntäjällä, olen samalla linjalla.
matson

ViestiKirjoittaja Hardyman » 21.02.2017 17:57

Ei ole kysymys skeptisyydestä, vaan etsimen tarpeellisuudesta? ja siitä, mikä laite riittää montun tarkistamiseen, sekä, tarvittavista ominaisuuksista kullan ilmaisemiseksi! Todellisuudessa, suurin osa etsimistä soveltuu kolikoiden, sormuksien ja avaimien etsimiseen. Kaivonkansista, tai vastaavista, lähes hevosen kokoisista kohteista ei nyt puhuta.

Odotellaan, josko joku laitteita lapissa käyttänyt ilmoittautuisi henk.kohtaisesti kommentoimaan? Minkälainen laite, ilmaisee n. 0,2g:n tai 0,5g:n hipun ja miltä etäisyydeltä?
Salatiedettä se ei varmasti ole mutta onko se salassa pidettävää tietoa?

Ei noiden kysymysten luulisi olevan ylivoimaisia?
Hardyman

ViestiKirjoittaja aar1pne » 21.02.2017 18:39

Hardyman kirjoitti:Salatiedettä se ei varmasti ole mutta onko se salassa pidettävää tietoa

Kullankaivuussa ei ole mitään salaista eikä mystistä, kaivaako lapiolla tai etsiikö haravalla, se on totista työtä jos meinaa saada tulosta . Tämän osion alussa omat kokemukset metallinetsimestä kultamailta.
aar1pne

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 21.02.2017 19:59

Hardy älä nyt käsitä väärin, mutta se mitä varmaan kaikki on koittanut sanoa niin katso youtubesta.Huomaat miten syvältä tai pinnasta etsimet löytää. Samalla näet miten hyväkin etsin kadottaa grammojenkin painoset hiput pinnasta. Huolimatta siitä ollaanko jenkeissä/australiassa vai Suomessa. Samalla näet ilmakokeet ja sen ettei sillä hirveästi ole merkitystä onko välissä maata vai ilmaa, syvyys oikeilla asetuksilla pysyy melko samana.

Jos nyt vedetään mutkat suoriksi niin ilmaisinta ei tarvitse. Tämä jos kaivaa peruskallioon tai vähintään ekaan savikerrokseen ja putsaa pinnat huolella, mutta laiska voi turvautua ilmaisimeen. Tai tarkistaa koemontun pohjan mitä yleensä ei välttämättä putsata täysin puhtaaksi. Totta kai ilmaisimella voi katsoa jos silti montun reunaan on jäänyt hippuja tai menty muuten vähän vierestä. Ikävä kyllä tuollainen ajatusmalli ilmaisimen kanssa on sama kuin ostaa tyhjän ässäarvan ja jää miettimään olisko seuraavassa ollutkin se voitto tai sitä seuraavassa.

Liiton valtausten tutkiminen ko laitteilla pidemmän päälle on turhaa. Luultavasti ne tullaan enenevässä määrin käymään läpi usean harrastajan voimin usealla laitteella. Tähän lisäksi se fakta et maita myllätään miten sattuu ja rännitellään neitsyt maiden päälle tai hyviin monttuihin niin ilmaisimien syvyydet ei riitä.

Ja onko kysymykset ylivoimaisia... pelkään että on. Nyt sohaisen ampiaispesää mut menkööt. Suomalaisten peruskateus on niin suurta ettei löydöistä juuri kerrota tai näytetä tai sitten niitä merkittävästi vähätellään/suurennellaan. Tästä aiheesta kyllä melkeen sais alotettua uuden aiheen :lol:

Ja kiitokset matsonille komppauksesta, tämä vahvistaa myös omaa käsitystä et kotiläksyt on tehty hyvin ;)
Kivenkääntäjä

ViestiKirjoittaja matson » 21.02.2017 20:13

Hyvin läksyt oot tehny ja jokos itse oot päättänyt millaisen etsimen laitat vai ootko jo laittanu ...
matson

ViestiKirjoittaja Hardyman » 21.02.2017 20:50

Joskus ampiaispesään kannattaa sohaista, siinä syntyy usein liikettä, ja ainakin joku vetäytyy puolustuskannalle ja joku toinen hyökkää!

Nettiuskovaiseksi en ala. Olen tietenkin kahlannut nettiä ees-taas ja moneen kertaan mutta kun sattumalta olen valokuvauksen ammattilainen, niin usko noihin videoihin ja -testeihin sekä kuviin on mennyt, jo aikoja sitten. Yksi kuva valehtelee enemmän, kuin 1000 sanaa ja video vielä enemmän!

Nuo muutamat esittämäni kysymykset, eivät voi olla vaikeita, pitää vain löytää oikea henkilö vastaamaan?

Eikä tarvitse pelätä, en ole käsittänyt, enkä ymmärtänyt väärin, minulla on muutama muukin harrastus, joissa olen törmännyt hiljaisuuteen, selittelyyn, tai jopa täysin virheelliseen tietoon, jota on palvottu totuutena. Siis ei mitään uutta auringon alla!
Hardyman

ViestiKirjoittaja matson » 21.02.2017 21:48

Minä olen ainakin löydöistäni kertonut, minulle ne ei ole salaisia asioita, tosin tiedän muutaman kaverin jotka ei halua löydöistään kaikille huudella ovat sen luottamuksella kertoneet.
matson

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 22.02.2017 08:52

matson kirjoitti:Hyvin läksyt oot tehny ja jokos itse oot päättänyt millaisen etsimen laitat vai ootko jo laittanu ...

Vielä ei ole tullut ostettua, tässä on pari muuttujaa. Yksi on tuo oma valtaushakemus ja sen mahdollinen voimaantulo, jos se tulee voimaan tälle vuotta niin saa isomman pyörän pyörimään, mutta jos ei niin tulee plan-b. Tuo toinen suunnitelmakin on sitten vähän auki vielä ja tarkentuu tuossa myöhemmin, mutta yksi mikä kiinnostaa kovasti on tutkia myös vedenalla olevia kohteita. Tällöin melkein ainoa järkevä etsin olisi ATX, mutta jos tuon valtauksen saan niin sitten se on Minelab ja todennäköisesti tuo GPZ. Myös molempien hankinta on ollut suunnitelmissa, mut jos valtaus kerkeää aukeamaan niin muutakin rahan menoa on tiedossa kun pitää vaunut yms tehdä ja vähän laitteistoa hankkia :roll:

Hardyman kirjoitti:Joskus ampiaispesään kannattaa sohaista, siinä syntyy usein liikettä, ja ainakin joku vetäytyy puolustuskannalle ja joku toinen hyökkää!

Nettiuskovaiseksi en ala. Olen tietenkin kahlannut nettiä ees-taas ja moneen kertaan mutta kun sattumalta olen valokuvauksen ammattilainen, niin usko noihin videoihin ja -testeihin sekä kuviin on mennyt, jo aikoja sitten. Yksi kuva valehtelee enemmän, kuin 1000 sanaa ja video vielä enemmän!

Nuo muutamat esittämäni kysymykset, eivät voi olla vaikeita, pitää vain löytää oikea henkilö vastaamaan?

Eikä tarvitse pelätä, en ole käsittänyt, enkä ymmärtänyt väärin, minulla on muutama muukin harrastus, joissa olen törmännyt hiljaisuuteen, selittelyyn, tai jopa täysin virheelliseen tietoon, jota on palvottu totuutena. Siis ei mitään uutta auringon alla!

Ei tuota uskovaiseksi kannata alkaa, mutta kultakoneista on järjettömän paljon videoita, joten kyllä sieltä se totuuden siemen tulee esiin. Joku toleranssi aina pitää olla, mutta 10-20% riittää varmasti. Valmistajien testejä ei tietenkään kannata purematta niellä, mutta vähemmän hampaiden käyttöä tarvitsee nyyppien videoissa. Tuo valokuvaus on ikävä kyllä sellainen ala/harrastus, että siinä lopputuloksen muokkaaminen testeihin jälkikäteen on järjettömän helppoa ja yleistä. Tiedän kyllä että esim TM:n testien lopputulokset on maksettuja. Sikäli ei kannata suoraan rinnastaa.

Monesti kultahommissa törmään vanhojen patujen suusta kommenttiin "pitäisi saada enemmän nuoria harrastajia kaivamisen pariin", tähän on monta helppoa ja nopeaa tapaa parantaa asiaa, mutta koskaan mitään ei tunnu tapahtuvan. Oma vastaus tuohon harrastaja asiaan on ollut että "ensimmäisenä on lopetettava valehtelu, toisena tiedon vilpitön jakaminen ja kolmantena kultakuvia/-löytöjä esille". Suomessa kaivetaan kuitenkin se 20-30kg kultaa joka vuosi huuhtojien toimesta, mutta niistä varsinaisesti kuvia ei ole kuin max muutamasta sadasta grammasta jos kaikki lasketaan yhteen :roll:

Kultakuume harvoin tarttuu puhumalla, tässä tapauksessa katsekontakti on paljon tehokkaampi tapa saada sairaus tarttumaan :twisted:
Kivenkääntäjä

ViestiKirjoittaja Hardyman » 22.02.2017 10:15

Nyt ollaan jo harrastuksen ytimessä, avoimuudessa, siis siinä, että kaikkien ei tarvitse tehdä samoja virheitä! Kalustohankinnoissa virheet saattavat maksaa maltaita, eikä kaikki menekaupaksi, edes kirpputorilla.

"Piiri pieni pyörii" on hyvin yleinen tapa monissa erityisharrastuksissa, joihin kyllä luen, myös kullankaivuun. Ei sitä löytöpaikkaa tarvitse kertoa mutta mielestäni, käytetyistä välineistä, sekä tekniikasta voisi kertoa avoimesti eikä sortua ylimielisyyteen, tyyliin; "kultaa pitää kaivaa sieltä, missä sitä on", vääristä paikoista on varmasti kaivanut moni kokeneempikin? Toinen yleinen ilmaisu; "Katsele netistä videoita", siis niitä, jotka on kuvattu lonkalta, ilman mitään suunnitelmaa ja joissa selostajan ääni ja oma kuva on tärkein, ei se mitä tilanteessa pitäisi oikeasti tapahtua!

Nuorison, mukaan saaminen, olisi tietenkin hieno tavoite mutta onko se aivan välttämätöntä jokaisen harrastuksen kohdalla? Ne nuoret, jotka viihtyvät luonnossa, kyllä hakeutuvat sinne, jos heille annetaan siihen mahdollisuus, pakottamalla se ei tule onnistumaan! Nuorisolla on muutakin tekemistä mutta hekin vanhenevat ja aina joku innostuu tästäkin harrastuksesta ja vetää kenties mukanaan kaverinsa? Ainahan on olemassa se kullankaivajien oma jälkikasvu, joka takaa jonkinlaisen jatkumon?

Tästä olisi varmasti saanut omankin aiheen mutta olisiko se kantanut? Avoimen keskustelun siteeksi tarvitaan joku yhteinen tekijä, muuten sanottava loppuu!
Hardyman

EdellinenSeuraava

Paluu Metallinilmaisimet