aloitteleva kaivaja eteläsuomessa

Kaikkea pohjakallion ja perämaiden väliltä

Re: aloitteleva kaivaja eteläsuomessa

ViestiKirjoittaja Patsku » 25.04.2012 19:03

Eli jos olen patikoimassa ja haluaisin kokeilla vaskoolilla löytyykö tuosta puron pahasesta kultaa, en saa kokeilla ilman lupaa? Päteekö se vain kansallispuistoihin...
Patsku

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 25.04.2012 21:44

Patsku kirjoitti:Eli jos olen patikoimassa ja haluaisin kokeilla vaskoolilla löytyykö tuosta puron pahasesta kultaa, en saa kokeilla ilman lupaa? Päteekö se vain kansallispuistoihin...

Minä tulkitsen sääntöjä niin, että jos yhden lapiollisen maata vaskaa siellä täällä, ketään häiristemättä, jälkiä jättämättä, niin se on sallittua ja verrattavissa malmikivien etsimiseen. Mutta korostan, että minkäänlaista vahinkoa ei toisen maalle saa aiheuttaa, ei yksityisellä eikä valtion mailla. Kuoppia ei saa jättää, eikä eläimiä tai kasveja vahingoittaa, Eikä tietenkään kenenkään pihapiiristä tai puistoalueelta saa kaivaa mitään ilman maanomistajan antamaa lupaa. Korjatkaa, jos olen väärässä. Mutta; kaikki kaivamista suunnittelevat, huomatkaa, että LKL:n jäsenillä ON LUPA kaivaa JÄSENETUVALTAUKSILLA niin paljon kuin haluaa. Siellä on hyvä harjoitella ennen oman valtauksen hankkimista. Ja jäseneksi liittyminen on yhtä helppoa kuin tämän lukeminenkin.
Kullankaivaja jo vuodesta 2010
Hannu55

ViestiKirjoittaja Rysky » 26.04.2012 16:33

Tässä se ero juuri piilee, miten kukin tulkitsee asiaa?
Itsekin tulkitsen asiaa jollain tavalla, mutta soitto Metsähallitukselle oli "mukava kokemus".
Kyllä sieltä oikeaa infoa saa asiaan.
Niin se on, villi pohjola kutsuu kohta... 8-)
Rysky

ViestiKirjoittaja vesku » 26.04.2012 16:49

Nii ja jo voimassa oleville valtausalueille ei ole mitään asiaa mennä tonkimaan etes sitä lapiollista ilman omistajan lupaa!! Muutamalle sankarille viime kesänä joutu jo antamaan pienet hauven lähöt...
vesku

ViestiKirjoittaja Rysky » 26.04.2012 17:33

Eli kun ja jos aikoo etsiä omaa valtausta, tutustu ensin alueelta olevaan valtauskarttaan.
http://geomaps2.gtk.fi/tukes//

Siten tiedät ettet mene muiden alueelle missään nimessä.
Ota selkoa asioista ennen ryntäämistä maastoon. Valtauksen kustannukset ym. tiedot.
Harjoittele ensin muutama vuosi liiton valtauksilla ja juttele siellä asioista tietävien kanssa.
Myös liiton kesäpoika on tavattavissa mm. Kutturan kiskalla (ainakin aikaisemmin).
Rysky

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 26.04.2012 18:03

[quote="Rysky"]Tässä se ero juuri piilee, miten kukin tulkitsee asiaa?
Itsekin tulkitsen asiaa jollain tavalla, mutta soitto Metsähallitukselle oli "mukava kokemus".
Kyllä sieltä oikeaa infoa saa asiaan.

Kerro toki,mitä siellä sanottiin. Jäin täydelliseen epätietoisuuteen.

Näköjään jo vastasitkin, ennen kuin ehdin kirjoittaa kysymyksen.
Hannu55

ViestiKirjoittaja Rysky » 27.04.2012 06:42

Hannu55 kirjoitti:
Näköjään jo vastasitkin, ennen kuin ehdin kirjoittaa kysymyksen.

Niin nuo edelliset olivat omia ajatuksiani, eivät Metsähallitukselta tulleita.

Se mitä infoa sain Metsähallitukselta kysymykseeni:
Miten menetellään kun halutaan tehdä koevaskauksia maastossa?

Vastaus oli asiallinen ja tarkka (niinkuin virkahenkilöltä kuuluukin tulla).
Kyseessä oli muu kuin kansallispuistoalue.
Asiat ovat nyt vain MINUN mielestäni tehty tosi hankaliksi tuon ennakkoilmoittamisen osalta.

Kun ajatellaan lähteä tekemään koevaskauksia tullaan tilanteeseen, jolloin sen määrittävät osaltaan ulkoiset olosuhteet.
- mikä tilanne meneillään työmaalla (tarkoitan tässä yhteydessä kullankaivuuta)?
- millainen mieliala lähteä koluamaan kairaa?
- millainen säätila vallitsee?
- millaista uutta tietoa on kertynyt kesän ajalta?
- mihin kannattaisi mennä kokeilemaan (päähänpistot ajon aikana saattavat hallita toimintaa)?
- onko samaan reissuun yhdistettävissä kauppareissu tai muu tarveajo?
- toimiiko puhelin ko. hetkellä?

Tästä asiasta poikkeaa tietenkin määrätietoinen etsiminen. Mitä se sitten ikinä onkaan?

No tee sitten ennakkoilmoitus kun et itsekään tiedä mihin menet ja koska.
No minä teen tietenkin sen ilmoituksen, uskokaa vaan...
Luulen Hannu55, että ajatuksemme ovat yhteneväiset asioista!
Rysky

ViestiKirjoittaja Patsku » 27.04.2012 11:44

Rysky kirjoitti:Eli kun ja jos aikoo etsiä omaa valtausta, tutustu ensin alueelta olevaan valtauskarttaan.
http://geomaps2.gtk.fi/tukes//

Siten tiedät ettet mene muiden alueelle missään nimessä.
Ota selkoa asioista ennen ryntäämistä maastoon. Valtauksen kustannukset ym. tiedot.
Harjoittele ensin muutama vuosi liiton valtauksilla ja juttele siellä asioista tietävien kanssa.
Myös liiton kesäpoika on tavattavissa mm. Kutturan kiskalla (ainakin aikaisemmin).

On minulla sen verran järkeä päässä, että en menisi toisten valtauksille rellestämään :D . Omassa näköpiirissä ei ole kyllä sitä hetkeä jolloin minulla olisi oma valtaus, täysin harrastuksena tämä menee. Luulen että lapissa paikallisilla asukkailla on ne suurimmat mahdollisuudet löytää uusia kullan arvoisia valtauksia :) .
Patsku

ViestiKirjoittaja Rysky » 27.04.2012 14:25

No en minä halunnut loukata ketään, tässä vaan yleisesti kirjoittelen omia ajatuksiani.
Kun täällä kirjoittelee ei tiedä millaiset lähtökohdat kullakin on aloittaakseen kullankaivuun, tämän otsikon alla. :?:
Kuitenkin kaikki ovat tervetulleita harrastuksen pariin, vielä kerkiää teroitella lapionkärkiä hyvän tovin. :shock:

Jos aikoo kesäloman viettää kultaa vaskaamalla ei homma kannata omalla valtauksella.
Se olis sellainen kokopäiväinen juttu mielestäni, jos oman valtauksen tänäpäivänä hommaa.
Tulee paineita saada tulosta aikaiseksi. Liiton valtauksilla voi tehdä vaelluksia, viettää luppopäiviä jne. ilman paineita tuloksesta.

Olen minä kerran erehtynyt valtauksen rajalle kaivelemaan maata, taisi olla hieman valtauksen puolella. :oops:
Nuo valtauksen rajat kun ovat sellaisia ilmaanpirrettyjä viivoja. Kulmamerkit eivät aina ole selvästi näkyvissä. :roll:

Kaikilla on lähtökohtaisesti samat mahdollisuudet löytää oma valtaus.
Taloudelliset seikat saattavat poiketa huimastikkin.
Rysky

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 27.04.2012 19:19

" Luulen että lapissa paikallisilla asukkailla on ne suurimmat mahdollisuudet löytää uusia kullan arvoisia valtauksia :) "

Olin joku vuosi sitten ensimmäistä kertaa vaskaamassa tankavaaran turistihuuhtomolla. Kun tuli minun vuoroni, sanoin opastajalle: Kerros nyt, miten rikastutaan?
Hän vastasi: Ai rikastutaan??? No sitten aappaat pois jalasta, ja etelään..
Hannu55

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu