Talviajan kaivuu ulkomailla

Kaikkea pohjakallion ja perämaiden väliltä

Talviajan kaivuu ulkomailla

ViestiKirjoittaja vaeltaja » 14.04.2016 14:40

Tervehdys !

Kun Suomen talvi on pitkä ja maa jäässä ja jäsenistön keski-ikä taitaa olla aika suurelta osin eläkeiän ohittanutta (jolloin on sopivasti luppoaikaa) ja kun kultakuume vaivaa läpi vuoden, niin tuli tässä pohdittua, että miten sitä voisi tätä kuumetta lieventää myös talviaikaan !

Itseäni kiinnostaisi kaivuu ulkomailla routarajan ulkopuolella, vaikka parista viikosta pariin kuukauteen.
Varmaan on henkilöitä, joilla on jotain kokemusta asiasta, olisi kiinnostavaa kuulla!
Meillähän onkin jo "asiamies" Ecuadorissa (josta oltiin jo huolestuneita).

Liitolla voisi olla vaikka oma valtaus jossain päin maailmaa tai sitten voisimme olla jäsenenä jonkun muun maan vastaavassa yhdistyksessä, jolloin voisimme saada kaivuuoikeudet, kuten meillä on Suomessa.
Liitto voisi hankkia ns. kumppanuusyhdistyksen esim. Australiasta, Uudesta-Seelannista, etelä Espanjasta tai vaikka Kalifornian kultakentiltä.
Voisimme kutsuttaa itsemme tutustumaan heidän toimintaan ja jakaa kokemuksia Suomesta.

Yhteistyötä ulkomaisten liittojen kanssa LKL:llä varmaan on ollutkin, mutta jäsenistöllä taitaa tästä olla vähemmän tietoa.

Lennot eivät enää paljon maksa ja kielitaitoakin on monilla riittävästi, niin mikä estäisi moisen mahdollisuuden !

Yhteinen harrastus yhdistää kummasti ympäri maailmaa ja onhan meitä kaivajia ennenkin lähtenyt maailmalle.

Terveisin
Yellowstone
vaeltaja

Re: Talviajan kaivuu ulkomailla

ViestiKirjoittaja Pena » 14.04.2016 23:26

Minä voin omasta puolestani kertoa hiukan kullankaivusta Australiassa, jossa olen käynyt useita kertoja viime vuosina, viimeksi elo-lokakuussa.

Australia olisi muuten hyvä paikka, mutta siellä on kuuma silloin kun Suomessa on kylmä. Syyskuussa läpömittari nousi jo 30 asteen pintaan ja koko lokakuun ajan lämpö oli n. 33-41 astetta.

Lokakuu on jo niin kuuma, ettei suomalainen pärjää siellä puskassa. Minäkin jouduin vilvoittelemaan autossa monta kertaa päivässä iltapäivisin, kun päivä oli kuumimmillaan. Kesä-heinä-elokuu ovat siellä talvikuukausia ja suomalaiselle hyviä. Öisin voi olla kylmä, mutta siitä selviää hyvällä makuupussilla ja paksulla peitolla. Toukokuu ja syyskuu vielä menettelevät. Marraskuu-maaliskuu ovat liian kuumia. Huhtikuu on siinäjasiinä.

Australiassa kullankaivu lapiolla on niin vapaata, ettei ole välttämätöntä tehdä yhteistyötä paikallisten liittojen kanssa, eikä siitä taitaisi mitään hyötyä ollakaan. Eivät aussit kerro muille kultapaikoistaan, kyllä ne pitää itse löytää.

Mitä lentojen hintoihin tulee, niin pidän niitä kyllä melko hintavina, joskin kaikki on suhteellista. Minun lippuni ovat maksaneet n.1400e edestakaisin. Jollain China Airlinesillä voi päästä n. 1100e:lla, mutta noita halpalentoja en suosittele. Hyviä yhtiöitä ovat mm. Qantas, Emirates, Etihad Airways ja Cathay Pacific, eurooppalaisten lisäksi.

Alla olevasta linkistä pääsee viestiin, jossa olen kertonut kullankaivusta Australiassa. Monessa muussakin viestissä olen viitannut Australiaan ja ne löytynevät helpoiten tekemällä etsinnän tunnuksellani "Pena".

viewtopic.php?f=5&t=1113&p=3753&hilit=*Miner%27s+Right*#p3753
Viimeksi muokannut Pena päivämäärä 22.04.2016 18:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Pena

ViestiKirjoittaja Tommi L. » 22.04.2016 03:21

Terve

Olen minakin tuota miettinyt. Taalla nakee niin harvoin suomalaisia, joskus purjeveneilijoita kay paikallisella jahtiklubilla, viimeksi taisi olla 4 vuotta sitten. Niin etta harvassa on tilaisuudet paasta puhumaan oikeaa kielta ihan naamakkain.

Ensi syksyna nama omat hommat pitaisi olla jo siina vaiheessa etta vieraita voisi aivan hyvin tullakin, ja oikein mielellaan viela. Pidetaan asia lampimana jos kiinnostusta on.

Kullan etsintaan vaskaamalla taalla ei erityisia lupia tarvitse, valtaukset sitten on hieman mutkikkaampi juttu mutta tehtavissa kylla jos motivaatiota riittaa. Kullanhuuhdonta paikkoja turisteille taalla ei viela ole. Kylla niitakin kohta varmasti tulee jossain muodossa koska tanne on hirmuinen ryntays elakoityneita jenkkipariskuntia. Niiden Travel and Living -lehdessa Ecuador on arvioitu parhaaksi maaksi tulla viettamaan elakepaivia.

Ilmasto on tuolla meikalaisen paikalla kohtuullisen miellyttava. Yleensa 20 - 25 astetta, suurin osa pilvipoutaa, aika usein sataa ja ukkostaa illalla. Maanjaristykset on enemman taalla rannikon puolella kun tuo mannerlaattojen raja on lahella. Amazonin puolella on tietysti tulivuoria mutta ne eivat ole varsinaisesti rajahtavaa tyyppia vaan niissa on roori auki koko ajan kun ne royhtailee jatkuvasti.

KLM myy menopaluu lipun 1000 - 1400 eurolla riippuen vuodenajasta. Siisti perushotelli maksaa 10 - 20 euroa. Ruokaan ja asumiseen menee 500 euroa kuussa sanoisin, kun hotellissa asuu ja syo hyvin, leirissa tietysti viela vahemman.

Salud

Tommi
Tommi L.

ViestiKirjoittaja pera58 » 28.04.2016 10:10

saksankieliseltä " sucherforum.de " keskustelusivustolta löytyy asiaa kullanhuuhdonnasta ympäri ämpäri ;)
pera58

Paluu Yleinen keskustelu