maaperä

Kaikkea pohjakallion ja perämaiden väliltä

maaperä

ViestiKirjoittaja pauli » 19.07.2016 10:27

Kertokaapas minkälaisista maaperistä ootta löytäneet kultaa?.myöskin millä syvyydellä?onko kokemuksia nevoista ,soista?.ite oon saanut sen käsityksen että se on vain kovassa kerroksessa ja kiviä pitää olla mukana/rautahiekkaa ja mielummin magnetiitti/hematiitti kiveä sillon tällön...
pauli

Re: maaperä

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 19.07.2016 20:34

Suolla ne parhaat ja tuottoisimmat kullat on tähän aikaan, eli hillat ;)

Soilta ei muuta löydä.

Mutta kultaa olen löytänyt heti kuntan alta, kallion/rapakallion päältä kuin näiden välistäkin olevista kerroksista. Eli kultaa on oikeasti _kaikkialla_, mutta mihin se on parhaiten rikastunut tai edes kannattavasti valtausta varten, niin sitä etsin edelleen. Toivottavasti sen tänään löysin.

Kiviä maassa ei välttämättä tarvitse olla, mutta lähes tulkoon poikkeuksetta niitä nyt vain sattuu olemaan, myös muiden kivien löytyminen alueelta auttaa kertomaan kullasta. Kvartsi "lohkareet" on paras juorukivi, vaikka eihän sekään ole historian saatossa välttämättä mitään sanonut, mutta ehdottomasti selkein vinkki jo paljaaseen silmään ilman sen suurempaa koehuuhdontaa tai kivituntemusta. Kvartsien laatu toki kannattaa opetella tuntemaan, lumivalkein kvartsi joka kuultaa "läpi" on paras. Ukonkivi, kellertävää kvartsia, on huomattavasti heikompi merkki koska on merkittävästi yleisempi jne.

Rautahiekkaa löytyy melkein kaikkialta ja lapista erittäin paljon joka puolelta, joten se ei sano mitään. Esim Ivalojoen rantahiekoissa kulkee selkeästi veden rajassa rautahiekka kerros jota laineet kokoajan huuhtoo, mutta ei siitä välttämättä löydy pienintäkään hippua kultaa. Jos jaksaisin niin laittaisin kuvan jossa ko asia on selkeästi. Rautahiekkaa tulee vaskooliin tai ränniin joka tapauksessa lapissa, kaivoi mistä kaivoi.

Nämä on keltanokan vinkit, ei muuta kuin etsimään :lol:
Kivenkääntäjä

ViestiKirjoittaja Seppaant » 19.07.2016 20:49

Yksi varma asia on:
Mitä helpompaa maa on kaivaa sitä varmemmin siinä ei ole kultaa.
Seppaant

ViestiKirjoittaja pauli » 19.07.2016 21:17

Hyvä homma ,kertokaa lisää muutkin.näitä on kiva lueskella.
pauli

ViestiKirjoittaja pauli » 19.07.2016 21:40

Ite missä tänäkesänä olen kaivanut ja kaivan että pinnassa ei ole mitään ja sitte on metri semmosta ketunhiekkaa joka saa heti heittää sivuun.n.metrissä rupiaa koveneen ja kovettuu aina 1.5metriin siittä vielä alas on n.40-50 cm kerros kovaa kultamaata.pikkukiviä ja toisinaan päänkokosta kiveä.ongelmana on vaan että pitoisuus ei vielä tyydytä.tosin monttu on hyvässä alussa .rautahiekkaa tulee ihan älyttömästi.välillä tuntuu että se rupiaa peittämään juorumatossa oleva hiput.senpätakia laitoin supermagneetin palasen rännin alkupäähän (rännin pohjaan tietty).valtauksessa missä oon niin on myös neva.elokuussa on tarkotus kokeilla sitäki kunnolla.pienen ketunkolon tein ja siinä oli hiesua n.60cm ja sen jälkeen lapio kolahti kiveen.en nähnyt tarkemmin kun rupes pohja täyttyyn vedellä.hiesu oli aluksi ruskia sitten lähes mustaa rautahiesua ja sitte harmaata.kultaa hiesussa ei ollut.
pauli

ViestiKirjoittaja jomsa » 20.07.2016 18:18

Lemmenjoella, ainakin minun tontilla mitä olen sitä rei'ittänyt melkein 100m leveydeltä, löytyy kaikenlaista kvartsikiveä väriltään ja kooltaan, riippumatta onko kultaa. Joten en allekirjoita itse kyllä sen alle mitään. Sen sijaan olen huomannut, että paikat missä kallion päälle on liimautunut saven tai muun liejun avulla kiviä ovat olleet parhaimpia kultapaikkoja. Sattuipa tuossa 6 vuotta sitten kohta mistä tuli parhaimmillaan yli 3g per m3 hetken aikaa.
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
jomsa

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 21.07.2016 22:17

Joo ei se kvartsi mitään takaakaan, kuten ei periaatteessa muutkaan kivet, mutta monessa sekahipussa nyt sattuu olemaan (lumi)kvartsia muiden kivilajien sijaan ;) Tunnen myös pari kaivajan jonka alueella on nimenomaan kvartsilohkareita ja kohtuu rikasta maata kaivavat. Lohkareilla siis tarkoitan päänkokoista ja isompaa, pultereista puhumattakaan, ei sitä pikku silppua jota on joka paikka täynnä.

Seppaant kirjoitti:Yksi varma asia on:
Mitä helpompaa maa on kaivaa sitä varmemmin siinä ei ole kultaa.

Tämäkään ei pidä paikkaansa, kannattaa vierailla mm. Jerminkankaalla/Mäkärässä (Vuotsossa) jos ei usko :)
Kivenkääntäjä

ViestiKirjoittaja pauli » 22.07.2016 22:36

Yks mikä tulleepi mieleen on kivien muoto.seuraattako onko montussa pyöreitä eli virtaaman kuljettamaa kiviä?.
pauli

ViestiKirjoittaja joke » 29.09.2016 21:22

Muistan joskus kuulleeni ,että Kvartsin lisäksi Arseeni on yleensä kullan kaveri.
joke

ViestiKirjoittaja matson » 30.09.2016 09:00

Terve
Mitä itse olen yrittänyt rännittäessä seurailla vanhaa joki uomaa, kivien pyöreyttä ja kokoa ja muitakin merkkejä niin henk.koht olen todennut että ihan sama mistä kaivaa...sitä joko löytyy tai ei.
Minä ainakaan en usko enää noihin maaperä merkkeihin....kaivaa ja kahtoo tuliko mitään.
matson

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu