Kultaa huuhtomaan

Kaikkea pohjakallion ja perämaiden väliltä

Kultaa huuhtomaan

ViestiKirjoittaja kullankiilto » 23.01.2017 19:06

Hei!Olisin lähdössä kuukaudeksi opettelemaan kullan kaivuuta/huuhdontaa ja tekemään työtä tämän eteen ja tarvitsen hieman apua.Etsin porukkaa 2-3 kaveria joiden kanssa voisi oppia alaa, samalla voisi jakaa kustannukset mitä tarvitsee, ajattelin Espoosta ajaa auton kohteeseen, ottaa mukaan teltan, rinkan, muonitusta, kaivuu välineitä ja tarvitsisin myös neuvoa mitä muuta voisin ottaa mukaan.
Lähetin jäsenhakemuksen tänään ja tarkoitus tehdä huuhdontaa ja kaivuuta liiton valtauksilla.Toukokuuta olin ajatellut.Jos olet lähdössä itse ja voisin liittyä seuraan, niin ota ihmeellä yhteyttä numeroon: 044 365 4351 T.Muhonen
Erityisesti olen halukas rännittämään ja oppimaan myös siitä, tämä alan opettelu ja kokeminen on ollut jo vuosien ajan pienoinen unelmani ja nyt sen haluaisin toteuttaa.
Olen 41v Maalarimestari ja koen että tulen ihmisten kanssa hyvin juttuun ja kun on yhteinen tavoite niin se ei ainakaan toimivuutta huononna (: Kullankiilto silmissä..edes hipun verran.
kullankiilto

Re: Kultaa huuhtomaan

ViestiKirjoittaja Pena » 23.01.2017 22:04

Tervetuloa vaan kultamaille. Sellaisen varoituksen sanan haluan sanoa sinulle, että täällä voi jo yhdestä käyntikerrasta saada hyvin pahan taudin, tartunnan, johon ei ole vielä parannuskeinoa keksitty. Sen oireita ovat mm. harhaileva katse, poissaoleva olemus, maaninen touhuaminen ajoittain, etenkin talvisin. Se voi aiheuttaa pahaa levottomuutta keväisin, kun pelloille alkaa ilmestymään pälviä ja vesi tippuu räystäiltä. Syksyisin se voi aiheuttaa masennusta ja ärtyneisyyttä, joka saattaa kestää koko talven. Kyseessä on paha kuumetauti, kultakuume. Tervetuloa kuitenkin kultamaille, mutta muista, sinua on varoitettu.
Pena

ViestiKirjoittaja Jänkäkurppa » 24.01.2017 09:39

Asiasta on enemmän vastauksia kohdassa Aloittelija kysyy – vanhat parrat vastaa.
Ensimmäinen mainitsemasi asia, mitä älä tee on että suunnittelit tulevasi jo toukokuussa. Unohda toukokuu ja kesäkuun alku. Pyri kaivuhommiin aluksi aikaisintaan juhannukseksi. Kaivupaikasta riippuen maakin on roudassa kesäkuun alussa. Sitten vasta kun tunnet alueita paremmin, voit tulla niin aikaisin kun mahdollista että pääset kaivelemaan juuri sitä hyvää paikkaa, mistä itse tai joku muu kaivoi edellisenä syksynä paljon komeita hippuja.

Itselläni on ollut sama kullankaivupaikka Palsilla vuodesta 1996 asti. Kyseisenä vuonna oli lunta kesäkuun alussa vielä yli puoli metriä kun ajoimme asuntovaunun parkkiin Savottakahvilan parkkipaikalle. Vasta 12.6. pääsimme vaunun kanssa Sotajoentielle ja Palsintielle. Paikoitellen piti autolla puskea lumivallin läpi. Aikaisimmillaan olen kaivupaikalleni päässyt 24.5. Monilla metsäteillä ongelmana on routa, mikä vetelöittää tien. Yksi auto ei välttämättä vielä riko tietä mutta jo kymmenen auton jälkeen saatetaan tarvita hinausapua. Nykyajan isoilla maastoautoilla pääsee huonoakin tietä mutta myöhemmin tulevat kärsivät kynnöspellosta. Jos liiton valtaus on asvalttitien lähellä niin perille pääsee kävelemällä.

Ota huomioon että heinäkuussakin on Saariselän paikkeilla kylmää. Rakeita tai lunta sataa ja vettä saattaa tulla viikon yhtä mittaa. Lämpimät vaatteet ja käsineet mukaan. Etelässä asuva ei tahdo millään pysyä nahoissaan kun siellä ruoho viheriöi jo huhtikuussa ja on kultakuume. Teltta olisi hyvä olla seisomakorkuinen ja sielläkin jonkinlainen lämmitin. Pari retkituolia ja retkivuode, jotta ei tarvitse maata kylmän maan päällä. Teltassa myös katos, jotta kauniilla säällä voi sen alla istuskella ja tarjota konjakkia tai muita herkkuja vanhoille parroille. Kaasulämmitin on helppo ja samalla kaasupulloa voi käyttää ruoanlaittoon. Liiton alueilla on aina yksi tai useampi nuotiopaikka, missä kuulee tarinoita ja oppii jotain uutta.

Monet suosittelevat aluksi vain vaskoolia, lapiota ja pientä puutarhalapiota. Minä lisäisin siihen myös 1-2 m pituisen rännin ja rihlan, missä voisi olla ruutumatto rihlana. Yksinkertaisimmillaan ränni on suora mutta olisi hyvä jos siinä olisi yläpäässä leveämpi pesuosa. Kannat kahdella sangolla kultapitoisen soran montusta rännille. Kaadat puoli tai kokonaisen ämpärillisen ränninpäähän ja sitten muutama sangollinen vettä niskaan. Ensimmäisenä kesänä aika menee tutkiskelussa ja toisten kaivuita seuratessa. Talvella sitten parantelet rännejä ja rihloja, ostat jopa pumpunkin. Jossai häämöttää ehkä oma tai kimppa-alue.

Saatat olla jo myöhässä mutta 27.-29.1.2017 on kultaristeily eli LKL:n laivaseminaari, missä noin 300 kullankaivajaa tapaa toisiaan. Kysy ihmeessä paikkoja.
Jänkäkurppa

ViestiKirjoittaja HannuF » 24.01.2017 12:23

Eipä tuohon tarvittu mitään lisätä. ;)
parempi taivasalla kun tossun alla
HannuF

ViestiKirjoittaja kullankiilto » 25.01.2017 03:25

Kiitos hyvistä neuvoista ja sanoista,liityin kannatus jäseneksi liittoon ja olen menossa perjantaina risteilylle, ostin matkan ominpäin ja soitan keskiviikkona kysyäkseni, voisiko sinne tulla korvausta vastaan kuuntelemaan seminaaria, ajattelin että paras paikkahan se on tavata ihmisiä ja kuulla mahdollisesti neuvoja, vaikkakin jo niitä yllä tulikin erittäin paljon. (:
kullankiilto

ViestiKirjoittaja Administrator » 25.01.2017 10:13

Hei.
Ole yhteydessä matkanjohtaja Heli Rapakkoon, niin pääset seminaariin. Yhteystiedot löydät näiltä kotisivuilta seminaarikutsusta.
Administrator
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pena » 25.01.2017 21:38

Terve kullankiilto
Soitan sinulle satamassa tai viimeistään laivalla ja pelottelen lisää tuolla kauhealla kuumetaudilla.
Pekka O5O4949921
Pena

Paluu Yleinen keskustelu