pitäis rännit tehdä

Kaikkea pohjakallion ja perämaiden väliltä

pitäis rännit tehdä

ViestiKirjoittaja mäkärä » 24.02.2013 11:24

no niin nyt olis tulossa ensimmäinen kesä ku pitäs kultamaille lähteä ja nyt ois hyvät ja selkeät rännin teko ohjeet terve tulleita.. käytännössä tarvis vinkkejä pituudesta, ja kuin paljon kumimattoa pitäis olla ja mistä sitä 40 millistä ruutumattoa saa ku moni on sen kannalla.. (onko se pakko/hyvä olla sielä?) mikä ois hyvä kaatokulma rännille? saako metallirihloja jostain valmiina ostettua vai ootteko tehny ite? ja onko metallirihlat hyvä olla ku oon ymmärtäny et monilla ei oo niitä..?? ja sit vielä mistä ihmeestä saa tilattua 2 tuuman vesiletkua ku sitä ei tunnu mistään saavan? rellunkulmasta oon kyselly mut ei enää löydy.. APUA...
mäkärä

Re: pitäis rännit tehdä

ViestiKirjoittaja pera58 » 24.02.2013 13:34

vesiletkua olen tilannut etrasta, savenmaalta saa myös ruotsin armeijan paloletkua liittimillä suurin piirtein samaan hintaan kuin etran pelkkä letku(kunto arvoitus en ole itse käyttänyt)letkun pituus riippuu sitten kaivupaikasta, esim palsilla kaivetaan terasssikultaa, siellä etäisyys palsinuomasta 20-100 m :) ransun kultarihla löytyy kesällä mm kultakioskilta(leveys 205mm)on toinenkin valmistaja jolla 200mm leveä matto.rännin kaltevuus 1:10 minimi, (virtaus n,8 litraa /minuutti/rännin leveys sm ,tuo on minun reseptini,perustuu kylläkin johonkin gtk tutkimukseen jonka olen joskus lukenut ja muuntanut tuohon pelkistettyyn muotoon, siis minimi, asiassahan on monta muuttujaa( maalaji,kaltevuus, rihlatyyppi,syöttönopeus/tasaisuus ym.))rännin leveys siis mielellään tuo 205 mm jos käytät ruutumattoja ovat pirullisia leikata ja kalliitakin siihen :D :D niin ja tietenkin jos pumpun teho riittää tuohon leveyteen ;) itse käytän heittolaatikolta lukien 1.auton kumimatto(eli ns rollimatto )2.pieniruutuisia ransun kultarihloja 3 kpl 3. isoruutuinen ransu 4. metallirihla, kyllä tuo mielestäni tarpeeksi hyvin toiminut.ransujen etu on niiten helppo ja nopea puhdistus metalli rihloihin nähden.rännin pituus riippuu kyllä paljolti kaivupaikasta mitä pitempi sitä kauemmas montusta saat veden ja maat eli vähentää töita, jos taas kaivat tasaisella alueella nostokorkeus heittolaatikkoon kasvaa eli työ lisii :D :D älä sitten hanki 2- tahti pumppua, ne pirut kun möykkäävät ja haisevat eikä tehotkaan tahdo riittää tuolle 205mm leveälle rännille kun nostokorkeus kasvaa :) :) niin minulla ränneja 2,4-6m tarpeen mukaan.valmista rihlaa en ole nähnyt kuin sitä muovista jota ruotsalaiset kaivajat näkyvät käyttävän :) liiton sivuilta löytyy kurpan antin rihla ja rännipiirustukset, taisi olla kohdalla arkisto ;) ;) ;)
Viimeksi muokannut pera58 päivämäärä 08.03.2013 18:11, muokattu yhteensä 2 kertaa
pera58

ViestiKirjoittaja pera58 » 24.02.2013 14:00

tarkistin ne jänkäkurpan piirustuset ,näkyivät olevan kohdassa arkisto lkl sivulla ja niilä kyllä rännin ja rihlan saa aikaiseksi :D niin ja se kumimatto tarvitseeko olla koko matkalla, aloittelijat kysyvät minulta usein tuolla puronvarressa, vakiovastaus: säästää ainakin vanerirännin pohjaa kulumiselta, heittolaatikon pohjan olen päätynyt pellittämään. :D :D
pera58

ViestiKirjoittaja seppo kulta » 08.03.2013 12:30

15 astetta on oikea kaatokulma mutta veden virtaus nopeus on kaiken a ja o sitä pitää tarkkailla. :ugeek:
seppo kulta

ViestiKirjoittaja pera58 » 08.03.2013 15:23

15 astetta on noin 27 cm /m :o en lähtisi noin jyrkällä kaadolla liikkeelle, itse laitan aloituskaadon passilla 6-8 cm/60 cm=10-13,3cm/m,loppurännissä kaato 10 cm/m, tosi on että tuohon kaltevuuteen vaikuttaa virtaavan veden määrä ;) tärkeää on että rihlan puhdistuvat virtauksella niin että kullalle on sijaa :)
pera58

ViestiKirjoittaja mäkärä » 09.03.2013 10:49

kiitos neuvoista.. eiköhän sitä nyt pääse alkuun.. ja jos jollain tulee mieleen jotain mitä aloittelijan pitää ottaa huomioon nii kerro ihmeessä.. ;)
mäkärä

ViestiKirjoittaja Seppaant » 09.03.2013 11:25

Rännit ovat useasti tarpeettoman leveitä.

Isompi leveys lisää vain rännin kapasiteettia käsitellä maa-ainesta.
Tarvittava veden määrä on suoraan verrannollinen rännin leveyteen.
100-125mm ränni riittää mainiosti kahden - kolmen lapiokaivajan tarpeisiin.
Oman kokemuksen perusteella 125mm ränni toimii jotenkuten 3 l/s (180 l/min) virtauksella ja 5 l/s (300 l/min) toimii hyvin.
200-250mm ränni vaatii reilusti kaksinkertaisen määrän vettä ja vähintään kaksinkertaisen määrän bentsiiniä

Unohda tuo 205mm ränni ja tee 100-125mm ränni
Seppaant

ViestiKirjoittaja jomsa » 09.03.2013 22:31

Itse suosittelisin ns. 150mm ränniä.Eli 6" ränniä. 500l/min uppopumpullakin saa hyvin huilaamaan. Plus ainakin itse olen huomannut että tähän kokoon menee lukuista "wanhat" rihlat.
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
jomsa

Paluu Yleinen keskustelu