Kesän Kaivuu Kokemukset ja Syksyn suunnitelmat

Kaikkea pohjakallion ja perämaiden väliltä

Re: Kesän Kaivuu Kokemukset ja Syksyn suunnitelmat

ViestiKirjoittaja Hessu » 09.04.2015 19:32

Erämessuille tullaan ja onpas sitten siellä läpinäkyvä rännikin nii saa yleisökin ihmetellä mitenkä se sora pyörii rihloissa :lol:
Hessu

ViestiKirjoittaja Harri.M » 10.04.2015 21:59

Mutta jääkö kulta.. :D
Harri.M

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 26.07.2015 21:36

Mites on tänä vuonna lapiokaivajat löytäneet? Itse jätän tämän kesän väliin, vaikka protestiksi saamelaiskäräjille :evil: , joka ehdoin tahdoin haluaa kullankaivuulupia estää. Eipähän tule minun rahojani tänä vuonna lappilaisia hyödyttämään. Mutta hengessä olen mukana, ja toivon kaikille hyviä löytöjä! :lol:
Kullankaivaja jo vuodesta 2010
Hannu55

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 27.07.2015 09:36

Uusia ystäviä ja hyviä kokemuksia tullut roppa kaupalla! :lol:

Mutta jos tarkoitit kultaa niin hengetöntä, hengetöntä... :(
Onneks vielä on aikaa yrittää löytää jotain suurempaakin :roll:
Kivenkääntäjä

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 27.07.2015 10:57

Juu, hyvät kokemukset, uusien taitojen oppiminen, uudet tuttavuudet ne ovat olleet minunkin saaliina, kun olen kullankaivuusta kotiin palannut :lol: .

Mutta en todella voi ymmärtää, kuinka kullankaivuu voi haitata porotaloutta. Tietääkö kukaan YHTÄÄN poroa, joka olisi kullankaivuusta ottanut "turpaansa"? Sen sijaan olen kantanut Lappiin rahaa tuhatkertaisesti sen, mitä olen kultana kotiin tuonut. Perheen kanssa kun olen siellä käynyt, niin viikon hinta on ollut 1000-1300€. Polttoaineet, asuminen, ruokailut ja kahvittelut, saunomiset, ostokset ym. ovat hyödyttäneet useita pohjoisen yrittäjiä, kuten myös palvelualojen työntekijöitä. Kiittäkööt tai syyttäkööt SK:ta minun eurojeni saamatta jäämisestä. Ja hyvä, jos niiden hengettömien, mitä olen löytänyt viikossa, rahallinen arvo on edes 1€ :oops:

Minun roposeni ovat vain pisara meressä, mutta jos vaikka osa, kullankaivuustakin kiinnostuneista, turisteista jättää Lapinreissun väliin, niin kuinka kalliiksi lopulta saamalaiskäräjien politiikka Lapille tuleekaan? :roll:
Kullankaivaja jo vuodesta 2010
Hannu55

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 27.07.2015 18:54

Ei ei ei, ei se porotalouteen vaikutakaan, vaan heidän kieleen ja kulttuuriin. Kyllähän siinä menee pasmat sekasin, kielen ja kulttuurin osalta, jos saamelaisperheeseen syntyy jonkun kullankaivajan toimesta lapsi joka ensi sanoikseen sanoo "faija/mutsi" (varsinkin jos ihonväristä tulee astetta tummempi). Kyllä siinä sitten kaikki voi todeta että kyllä se kullankaivuu vaikuttaa heidän kieleen ja kulttuuriin :shock: :shock: :shock:
Kivenkääntäjä

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu