Miten tehostaa lapiokaivuuta tekniikan konstein

Kaivutekniikka, koneet, rännit, jne.

Re: Miten tehostaa lapiokaivuuta tekniikan konstein

ViestiKirjoittaja pera58 » 02.07.2012 00:09

no tuossahan se oli vastaus kysymykseeni eli kuupaan tulee ilmeisesti vesisuihku. niin ja minähän mainitsin tuossa aikaisemmin tukoksesta en tuloksesta. niin ja se tulos kolme viimeistä kesää 16 g, 16 g ja 12 g . painoa vastaavasti pois vyötäisiltä 8 kg, 8 kg ,6 kg josta olen laskenut 1 g kultaa vaatii 500 g läskiä :D :D :D :D
pera58

Imuri tai hihnakuljetin

ViestiKirjoittaja Pena » 02.07.2012 10:18

Imurointi suoraan montun pohjalta katsottaneen jonkin sortin konekaivuksi, mutta jos imurointi tehdään kaukalosta, johon lapiolla kaivetut maat on laitettu, niin silloin imurin käyttö lienee sallittua ilman sen kummempia lupia.

Kun lapiointi tehdään suoraan montusta ränniin, palaa bensaa turhaan jokaisen lapiollisen välissä. Kun maat kasataan ensin, pumpun ollessa pysähdyksissä, ja sitten koko kasa lapioidaan rivakasti ränniin, ei pumpulle tule turhaa joutokäyntiä. Tulee kylläkin tuplatyö maiden käsittelyssä, mutta bensakulut pienenevät murto-osaan.

Jos kasan rännitys tehdään imurilla kaukalosta (kaukalosta sen takia, koska maan pitää olla koko ajan veden peitossa imuroinnin aikana), on tuplatyön määrä pienempi, koska imurin letkun siirtely on kevyempää, kuin lapioiminen. Polttoainetta saattaa kulua hieman enemmän, sillä imurointi vaatinee suuremman moottorin kuin pelkkä rännitys.

Hihnakuljetin on hyvä ratkaisu maan siirtämiseen, työmäärän minimoimiseksi, mutta se tulee kalliiksi, jos lapioidaan suoraan montusta hihnalle, koska tällöin moottorin pitää olla käynnissä koko ajan. Hihnalle voi tietysti lapioida myös kasasta.

Eli muissa tapauksissa kuin kasasta imuroinnissa, joko pieni työmäärä ja suuret kustannukset tai tuplatyö ja pienet kustannukset.
Imurointi kasasta on kompromissi kustannusten ja työn välillä.

PS. Lohjan Motonetissa on myynnissä iso vesipumppu bensakoneella hintaan 149e. Letkuliitännät 50mm, moottori muistaakseni 6,5hv ja tuotto 450 litraa/min. Olisi ehkä sopiva imurointiin, mutta pelkkään rännitykseen liian iso.
Pena

ViestiKirjoittaja jomsa » 02.07.2012 10:56

Ei ole rännitykseen liian iso. Itse käytän 5.5hp 550l/min konetta, ja nyt kun pyöritän rumpuseulalla maita niin 500l/min syötän rumpuun. 6" rännit on. Jos olisi pienemmät vaikkapa 5" niin polttoainetta kuluisi hieman vähemmän kun ei tarvitsisi moton huutaa täysillä. (Minun työmaalla ei ole vientiä yhtään, joten rännit täytyy olla aika vaaka-asennossa, joten joudun kompensoimaan vientiä runsaalla vedellä).

Ja sitten oma kommenttini tähän depaattiin.

Olen tähän asti pelkästään rännittänyt perinteisesti, kunnes tuossa kesäkuun puolessa välissä koneistin työmaalleni Rumpuseulan. Maan käsittely kapasiteetti parani huomattavasti ilman merkittäviä lisä polttoaine kustannuksia (koko työmaani pyörii sähköllä joka syötetään 5.5kW genusta). Sen sijaan uusi rumpu osoittautui 2 tapaa hieman odotuksia ylittäväksi.

A. Rumpuseulan maan käsittely kapasiteetti oli niin suuri, ettei yksi mies pystynyt ruokkimaan sitä tarpeeksi ja se pyöri ison osan ajasta tyhjää.
B. Rumpuseula sylkee ulos kasapäin kiviä, oikeasti paljon. Ja nämä jätekivet vaativat tilaa, ja minun tapauksessani perämaan paikalla ei ole sitä. Joten joudun kärräämään kiviä aika ajoin kottipyörällä kauemmas, ja tähän kuluu aikaa myös.

eli

C. Kivien kanssa vielä pärjään, mutta rummun syöttöä olen ajatellut parantaa n. 5 - 6m kuljettimella jos sellaisen jostain onnistun jostain ensin rakentamaan / hankkimaan järkevin kustannuksin.

Alla havainnollistava kuva koneestani:
Kuva
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
jomsa

ViestiKirjoittaja Haggu » 02.07.2012 16:58

Ite kuuntelin isän neuvoa ja ostin 1000l pumpun. Ei kuluta paljoo mitään ku voi ajaa melkeen tyhjäkäynnillä.
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... esipumppu3

Oman vehkeen kanssa vähän sama ongelma et yksin ei pysty syöttää konetta tarpeeks nopeesti jos ei oo valmista kasaa vieressä.
Tos on video ku oli 3 kaveria apuna :)
http://www.youtube.com/watch?v=Jw_9FmR14pQ

Mulla toi on pelkkää harrastus toimintaa. Harrastuksissa on aina kuluja. :)
Haggu

ViestiKirjoittaja Mustakulkija » 07.04.2014 19:55

hmm... ammattimaanrakentajan metodit ovat aina ensin maa aineksen irroitus ja läjitys (tässä kohtaa on hyvä tietää kuinka paljon maa ainesta mahdollinen seula käsittelee), seuraavaksi maa aines siirretään selontapaikalle ja suoritetaan seulonta... näin syntyy tehokkaimmin kuutioita... se miten maa aines kannattaa siirtää riippuu olosuhteista ja maastosta... seulominen onkin jo sitten aivan eri asia :P
Mustakulkija

ViestiKirjoittaja Harri.M » 07.04.2014 20:17

minun kaivuu susteemi on ensi kesänä,parikymmentä rakennus sankoa ensin täyteen eli vajaa puoli mottia..sitten vasta pumppu käyntiin ja rännittämään ja kaatelemaan rauhalliseen tahtiin maa ainesta rännin syöttö pesään! Plussana bensan säästö ,valuma altaiden liian nopea täyttymin jos pumppu suotaa sinne vettä ns:turhaan kun kiikutat lapiollista kerran paris minuutis...pysyy kuutioista hyvin laskuissa--todellisuudessa! Harrastus puuhan kuva muuttuu tasaisin väli ajoin ja saa välillä vähän oikaista selkäänsä :D ja näkee aina mistä montun kulmasta hiput löytyy kun tarkastaa juorumaton aina kun puolikas motti on pesty...
Harri.M

ViestiKirjoittaja Tapsa » 08.04.2014 18:23

Harri kirjoittaa asiaa, minä toimin samalla periaatteella. Ostin juuri 80 kpl 12 l. sinkkiämpäreitä, ovat nuo rakennusämpärit tätä nykyä kovin kehnoja. Työ on mielekkäämpää kun siinä on vaihtelua ja polttoaineen säästö on mielestäni merkittävä. Saapa siinä sitten välillä kuunnella muutakin kuin pumpun päkätystä.Tapsa
Tapsa

ViestiKirjoittaja Harri.M » 08.04.2014 18:37

Pumpun päkätystä :lol: joo kokeilen nyt nuolla sangoilla,tattelin kans niitä sinkki sankoja,mutta mulla tota tilan ahtautta kuljetukses muutenkin..as. autos jo kaksi poksia katolla ja ui muutenkin syvällä kuin valtameri laiva...
Harri.M

ViestiKirjoittaja Altgranat » 08.04.2014 21:22

Harri.M kirjoitti:minun kaivuu susteemi on ensi kesänä,parikymmentä rakennus sankoa ensin täyteen eli vajaa puoli mottia..sitten vasta pumppu käyntiin ja rännittämään ja kaatelemaan rauhalliseen tahtiin maa ainesta rännin syöttö pesään! Plussana bensan säästö ,valuma altaiden liian nopea täyttymin jos pumppu suotaa sinne vettä ns:turhaan kun kiikutat lapiollista kerran paris minuutis...pysyy kuutioista hyvin laskuissa--todellisuudessa! Harrastus puuhan kuva muuttuu tasaisin väli ajoin ja saa välillä vähän oikaista selkäänsä :D ja näkee aina mistä montun kulmasta hiput löytyy kun tarkastaa juorumaton aina kun puolikas motti on pesty...

Sankoissa kantaminen sotii tämän otsikon tarkoitusperiä vastaan kun juuri kantamisesta piti päästä eroon. Kokeile nyt kumminkin kotona sitä ensin. Laita neljä sankkoa täyteen ja nosta ne 1,5 metrin tasolle sitten kannat ne 5m ja nostat rännin korkeuteen, Toista tämä 20 kertaa peräkkäin. Jos tuntuu helpolta niin vaihda harrastus voimanostajiin. 12 litran sankko painaa täytenä n.25-30 kg

Itse kannoin yhden kesäloman 2viikkoa sankoissa noin 10 mottia oli mahtavat rakot palkkana ja helvetin jumissa olevat hartiat ja selkä. Lähdetään siitä että ei kanneta lapiolla,sankolla eikä kottikärrylä kuin koenäytteeitä.
Altgranat

ViestiKirjoittaja Harri.M » 09.04.2014 15:59

Nämähän on valintoja,monesta hyvastä Paras, no kantamis matkan voi minimoida alle sen viiden metrin ja nostokorkeus ,no sekin on ihan kohtuullinen ja sankoakaan ei nyt tarvi aina piripintaan laittaa,monta etua tässä nyt kuitenkin on,tärkein ehkä tämä valuma altaiden ahtaus ja sitä kautta prosessi veden laskeutumis aika,anetaan sen rauhassa lakeutua ja imeytyä.Ja vielä kerran ,bensan ja pumpun /melun ja tukahduttavan kiireen saada rännille jotain syötävää..Tämä on Harrastamista! Millä aijot saada ränniin soraa jos laitat kantamis/lapio, sanko,kärryt rasvaan ja saunantaa ;)
Harri.M

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka & koneet