Itse tehdyt rannit Ecuadorissa

Kaivutekniikka, koneet, rännit, jne.

Itse tehdyt rannit Ecuadorissa

ViestiKirjoittaja Tommi L. » 08.04.2016 00:01

Terve

Kaksi videota mun uudesta highbanker: ista. Puhuin ne espanjaksi, mutta kuvahan on tarkein. Pumppu on 3" Honda, rannin laskettu kapasiteetti on 7,5 m3 tunnissa. Ylemmat rihlat on 3/4 tuuman kavennetut kulmaraudat 15 asteen taakse kallistuksella 15 cm rannissa joka on 15 asteen kulmassa ja alemmat on timanttiverkkolevysta 30 cm rannissa joka on 7 asteen kulmassa. Molempien alla on V-ura kumimatto pohjimmaisena ja 3M matomato seuraavana. Rihlojen valissa on sileat patkat jotka antavat painavalle jakeelle aikaa painua pohjalle ennen rihloja.

https://www.youtube.com/watch?v=FigudC_xCeU

https://www.youtube.com/watch?v=IFmqCtjH1Fk

Virtausmaarat, nopeudet ja kallistus kulmat seka rannien leveydet perustuvat Randy Clarkson nimisen kaivosinsinoorin Canadassa tekemien rihlatutkimusten tuloksiin (englanniksi):

http://emrlibrary.gov.yk.ca/ygs/mining_ ... covery.pdf

kommentoikaa hyvat herrat

Tommi L.
Tommi L.

Re: Itse tehdyt rannit Ecuadorissa

ViestiKirjoittaja Pena » 08.04.2016 14:27

Tervehdys Tommi!
Hauska huomata, että olet vielä kultahommissa mukana. Täällä on jo ehditty ihmetellä, mitä sinulle oli tapahtunut, kun kirjoittelusi loppui kuin seinään. Kirjoitit viimeksi, että "kuumeinen Tommi". Se antoi aiheen pelätä, että olet sairastunut dengue -kuumeeseen. Puheet tylysti käyttäytyvistä intiaaneista herättivät myös huolta.

Mitä laitteisiisi tulee, niin hyvältähän nuo näyttävät, kyllä niillä kultaa saa. Hiukan kyllä arveluttaa tuo käyttämäsi vesimäärä, virtaus näyttää kovin nopealta. Herää kysymys, että viekö se milliset ja pienemmät hiput mennessään.
Pena

ViestiKirjoittaja Tommi L. » 11.04.2016 04:03

Terve Mieheen

Taisi tulla lahdettya soitellen sotahan silloin pari vuotta sitten ja ajattelin etta pidan vahan aikaa taukoa kirjoitelmissa kunnes tiedan vahan enemman asioista.

Kylla toi Clarksonin tutkimus on aikalailla toimivaksi todistettu. Se on toistettu ainakin kaksi kertaa laboratorio oloisssa ja lisaksi kolmen vuoden seuranta tutkimus viidella kanadalaisella konekaivuu kaivoksella.

Sen mukaan kun rihlat on 1 tuuman korkuiset kulmaraudat 1 jalan levyisessa rannissa, virtausta pitaa olla 360 impperiaali gallonaa/min ja timanttiverkko rihloilla 180 Igpm. Siita sain arvoiksi omaan systeemiin 15 cm kulmarautarihla rannille 810 l/min joka sitte leviaa 30 cm: iin timanttiverkkorihlaksi. 3" Honda pystyy noihin arvoihin juuri ja juuri.

Ihanteellinen virtausnopeus kulmaraudoilla on 1,8 - 2,2 m/s ja timanttiverkolla 1,5 - 1,8 m/s.

Tutkimuksen mukaan nama ovat ehdottomat minimiarvot joilla vorteksi pysyy kasassa ja ulottuu rihlavalin pohjaan asti. Jos virtausmaara pudotetaan vain 10 % niin kultaa alkaa lentaa rannin paasta ulos. Sen sijaan virtausmaaran kasvattaminen 150 prosenttiin minimista ei haittaa jos virtausnopeus ei nouse liikaa.

95% +200 mesh kokoisesta kullasta jaa rihloihin.

Tama on konekaivua varten tehty tutkimus, ei lapiomies tuollaista tarvi. Systeemista tulee vakisinkin iso ja painava ja bensaa kuluu enemman kuin lapiota ehtii heiluttaa.

Jos heittaa alle 10 m3 paivassa ja pesee rihlat vahintaan kerran paivassa niin varmasti joku Gold Hog, tai mun oma suosikki http://bb.bbboy.net/alaskagoldforum-pri ... thread=694 Pop & Son sluice toimivat ihan loistavasti.

Tommi
Tommi L.

ViestiKirjoittaja HannuF » 11.04.2016 17:46

Sekä ja että.
Flare , eli leveämpi ränni peräpäässä on hyvä, koska se rauhoittaa virtausta kevyempi kulta valuu mattoon paremmin.
Rihlatutkimuksia on varmasti joka makuun. Eikös noita kulmarauta rihloja kutsuta myös Espanjalaisiksi rihloiksi.
GolHogin ja joidenkin muidenkin suositus vesimäärään on tupla rihlankorkeus.
Tuon kokoiseen ränniin luulisin 3-400 litraa minuutissa riittävän. Omani on 30 sm ja yhdeksän asteen kulmassa 350 lImin.
Tyhjä levy keskellä ehkä auttaa pesemään ränniin päässeitä kiviä, mutta kottikärryssä voi olla huonosti pestyjä kiviä, johtuen siitä että HighPanker, pesulaatikko on niin lyhyt.
Aina on mukava nähdä filmejä ja rakennelmia.
parempi taivasalla kun tossun alla
HannuF

ViestiKirjoittaja vaeltaja » 14.04.2016 14:58

Tervehdys !

Mukava kuulla, että Ecuadorissa ollaan vielä lapion varressa, kun ei kuulunut pitkää aikaan mitään.

Aika reippaasti vesi ryöpsähtelee rännissä, itse laittaisin heti heittokaukalon alle (rännin yläpäähän) kumimaton virtauksen päälle hieman tasaamaan veden ryöpsähtelyä. En huomannut siinä olevan minkäänlaista "juorumattoa" rännin yläpäässä, josta voisi plexin avulla tarkkailla kullan tuloa. Tarkkailuplexin saa helposti tehtyä esim. CD-levyn kirkkaasta kannesta, kun hieman kuumentaa liedellä ja taivuttaa etureunaa ja voihan siihen liimata tai ruuvata käsikahvankin.

Itselläni on samankaltainen sivuheittolaatikko, mutta minulla vesi virtaa laatikon yläreunasta jäykän kumimaton alta, jolloin vesi tasaantuu koko laatikon leveydelle. Ränniviritelmiä on loputtomiin, mutta tärkeintä on löytää kultapitoista maata ja sen jälkeen tarkkailla ja säätää virtausta vähemmälle ja ottaa vaskoolilla kokeeksi näytteitä ränninperästä, jottei ränni päästele hippuja karkuun.

Tiukkaa mättäämistä ränniin, niin johan sitä tulostakin syntyy : )
Lähetäpä kuvallisia näytteitä, että mitä sieltä teidän maaperästä löytyy !

Terveisin
Yellowstone
vaeltaja

Paluu Tekniikka & koneet