millainen pumppu

Kaivutekniikka, koneet, rännit, jne.

Re: millainen pumppu

ViestiKirjoittaja Huoppari » 18.10.2013 22:57

NO EI AINAKAAN SAVENMAALTA
Aatttelin valoittaa vähä muitakin miten tuo savanmaa tekee kauppaa ja hoitaa reklamaatiot.
Iha aluksi ,tiesin kyllä ku tilasin Panther 3" pumpun 199€ että olin ostamassa kiinalaisen pumpun ( oon omistanu kiinalaisen mönkkärin ja moottorisahan ja jotku niiden ratkaisuista on aikas hupaisia ).
Elikkäs tilasin pumpun ja imuletkun ja pohjaventtiilin 14.7 ja raha lähti seuraavana päivänä saajana rahtimaa oy , 19.7 pistin mailin savenmaalle ku ei mitään kuulunu ni vastaus oli että "saimme tänään maahantuojalta ja on samantien pantu kohti Haukipudasta" ( ihana ku tuo suomen kieli on niiin rikas ja monivivahteinen ).
Oulun Matkahuolto ilmoitti 23.7 että lähetys ois noudettavissa ( maksoin 30€ rahtia ja lopusta 25km piti huolehtia ite ).
En isommasti hämmästyny ku aukaisin laatikon ni virtakytkin oli osina laatikon pohjalla . Soitin savenmaalle ja vastaus oli "no ne nyt tullee kiinasta mutta ota kuva ja vauriokuvaus ni katotaan ja ne muoviliittimet on muuten kehnoja ni osta meiltä uuet metalliset" ,sitte kuva jne. katos internetin ihmeeliseen maailmaan ja lähetin uuestaan illalla ja äläpä hättäile heti 2.8 huoltoliikkeestä , ei muuta ku paikoilleen ni öljyvahti oli rikki , irrotin johdon ja vein pumpun rantaan testiin ni imuletku katkes ku oikaisin ( oli vissiin ollu jonku aikaa kiepillä) sain kuitenki pumpun testattua et toimii ja nostaa muutaman metrin korketta ja luvatut 60m3 tunnissa.
Ei muutaku reklamaatiota mailiin 3.8 , jossa ilmoitin etten enää ilman korvausta korjaa uutta pumppua , halusin metalliset liittimet ja hakun niiku hyvän mielen osoituksena ja tietenki uuet öljyvahin kilikkeet.
Vastaus tuli capslock päällä että "gern-huolto varmaan toimittaa öljyvahdin? muut vaatimukset ei kuulu takuun piiriin".
Nyt palo mulla käämit ilmoitin etten korjaa pumppua ja matkahuolto voi hakea pumpun ni vastaus oli että tulosta tuotepalautuskaavake ja vie pumppu Haukiputaan matkahuoltoon no ei voi viiä ku ei ole ja Ouluun asti en vie , saavat hakea tai savenmaa tulee korvauksissa vastaan ja Vastaus oli taas capslock päällä että "te siis viette pumpun oulun matkahuoltoon ku se on sinne alunperin toimitettu".
Vastasin ett kysytäänpä mitä Kuluttajavirasto on mieltä ( ohje oli sieltä että jos korjauksista ei päästä ostajan ja myyjän kans yhteisymmärrykseen ni myyjä korvaa kauppasumman 312,90 ja mulle aiheutuneet kulut 104km x 0,24€ eli 24,96 jos vien pumpun Oulun matkahuoltoon yht.337,86 , ja savenmaa vastaa että kun pumppu on ollu kullan kaivuussa mikä on ammattimaista työtä asian käsittely ei kuulu Kuluttajavirastolle ,aivan uskomatonta tuubaa , selitin että pumppu on ollu vasta kiiminkijoen rannassa missä oon sitä testannu ni aiko hakia pumpun omalla kyyillä ja lähettää maahantuojalle tutkittavaksi ,tämä tuli 20.8 .
Pumppu haettiin ( autokuski oli hupaisa papparainen joka sano että oon minä koittanu sitä kauppiasta opettaa että jos jumala antaa seuroisa synnit anteeksi ni asiakkaat ei ) 23.8 ja samana päivänä ilmoitin että perutaan kauppa , tilittää mulle kauppa summan 312,90€+12€ matkakuluja ku hain pumpun Oulun matkahuollosta.
Savenmaa tilitti 236,38€ , oli vähentäny rahdin 50€ ku joutu hakemaan pumpun Haukiputaalta ja 15% eli 26,52€ kaupan purkukuluina , Ihan uskomaton ukko ,tiedustelin syitä vähennyksiin niin ilmoitti ettei minulle ole syntynyt korjaus tai muita kustannuksia koska pumppu on haettu heidän kustannuksella ( jonka minä maksoin ) ja koska yksipuolisesti vaadin kaupan purkua he perivät kohtuulliset purku kustannukset ja en ole pysynyt totuudessa kertoessani asioita viranomaisille , asiaa pidetään heidän puolesta loppuun käsiteltynä ja "seuraavan yhteydenottonne jälkeen ryhdymme laskuttamaan ajankäytöstä teitä näitten aiheettomien viestien lukemisesta ja niihin vastaamisesta.
Vastasin mailiin että asia on minun puolesta loppuun käsitelty siinä vaiheessa ku käyn perimässä sen 89€ minkä se on mulle velkaa ja sen jälkeen sorrun hieman ala-arvoiseen tekstittelyyn , kysyin eikö se tee syntiä ku pyhänä vastailee maileihin ja lupasin muutamalla foorumilla ilmoittaa miten se hoitaa kaupan käynnin ja reklamaation.
Itse olen asiakas palvelun rautainen ammattilainen jo viime vuosi tuhannelta enkä oon koskaan törmänny tuommoseen pässiin.
PS.Ei onnistunu tiivistää asiaa tuon lyhemmäksi , toivottavasti mahdollisimman moni jakso lukea .

T:Mika
Huoppari

ViestiKirjoittaja grazjsw » 22.01.2014 00:54

Miten kuinkahan monta litraa esim 15cm ränni vaatii? Eli oikein ensimmäiselle reissulle viittiis alkaa investoimaan polttomoottori vesi pumppua. Riittäisköhän 12.5l\min mihinkään? Kun minulla on agrekaatti ja Sähköllä toimiva vesipumppu mutta ihan naurettavan pieni on tuo veden tuotto. Ja kuinkahan monta sataa metriä tarvis vapaa virtaukseen putkea ja minkä kokoista kyseiselle rännille?
Maata pitää liikkua ja aina pitää säätää! =)
grazjsw

ViestiKirjoittaja matson1 » 22.01.2014 12:00

Vilkaseppa tuota myydään palstaa, siellä ainakin on edullinen pumppu tarvikkeineen.....
matson1

ViestiKirjoittaja Seppaant » 22.01.2014 13:14

Miten kuinkahan monta litraa esim 15cm ränni vaatii? Eli oikein ensimmäiselle reissulle viittiis alkaa investoimaan polttomoottori vesi pumppua. Riittäisköhän 12.5l\min mihinkään?

Ei tosiaankaan riitä
Vähintään 300 l/min pitää olla.

Miksi aloittelijat ja monet muutkin tekevät jumalattoman leveitä rännejä?
Veden tarve on suoraan verrannollinen rännin leveyteen.
3 -4 tuuman ränni toimii hyvin ja taatusti riittää tavallisen lapiokaivajan tarpeisiin.
Seppaant

ViestiKirjoittaja matson1 » 22.01.2014 14:48

Kyllä se hieman kannattaa noihin vehkeisiin satsata, sillä jos huonoilla kamppeilla lähtee kokeilemaan, niin siitä jää väin pahamaku suuhun.....
matson1

ViestiKirjoittaja Harri.M » 22.01.2014 21:44

savenmaalta ostin kaksi pumppua lenconin merkillä,hyvin toimineet...eikä maksa paljon
Harri.M

ViestiKirjoittaja Pena » 23.01.2014 11:32

Hei grazjsw!
Pumppusi tuotto ei valitettavasti riitä sellaisenaan edes siirtämään hiekkaa rännissä, kivistä puhumattakaan. Pumppusi käyttö onnistunee niin, että täytät sillä 200 litran tynnyrin vedellä ja lasket sitten siitä vettä 10 cm:n ränniin 50-70 l/min. samalla kun lapioit rännin vieressä olevasta kasasta tavaraa ränniin sopivaan tahtiin. Tynnyri tyhjenee noin 3-4 minuutissa. Sillä aikaa kun tynnyri täyttyy uudelleen, lapioit kultamaata kasaan rännin viereen.

Viime kesänä rännitin kymmenen sentin levyisellä rännillä vesimäärän ollessa n.70 l/min. Vesimäärän mittasin sangolla rännin suulta sekuntikellolla. Pumpun maksiteho oli 130 l/min, mutta sitä en käyttänyt ollenkaan. Se vesimäärä olisi noin kapeassa rännissä luultavasti vienyt hienon kullan mennessään. Pumppu kävi hiukan tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla. Lähes kaikki kulta jäi ensimmäiselle kumimatolle lapiointikaukaloon, vain jokunen hengetön löytyi alempaa rännistä.

Summa summarum: Pienellä 1,5 -heppaisella 2T-moottoripumpulla pärjää ihan hyvin, ellei kultapitoinen maa-aines sisällä isoja kiviä. Työskentely on kuitenkin hitaampaa kuin isommalla pumpulla ja leveämmällä rännillä, koska ränniin ei voi heitellä isoja lapiollisia tiuhaan tahtiin. Pienen pumpun etuja ovat sen keveys ja pieni polttoaineen kulutus isoihin pumppuihin verrattuna. Sillä pääsee hyvin alkuun kullankaivuharrastuksessa.

http://s960.photobucket.com/user/pena32 ... 6.jpg.html
Pena

ViestiKirjoittaja Harri.M » 23.01.2014 18:28

kunnon pumppu vaan heti,turha alkaa kova äänisiä ja haiseviä 2-tahti pumppuja "pörrööttämään" pensakin paljon kalliinpaa kun 4-tahti koneeseen. mun mielipide :D
Harri.M

ViestiKirjoittaja kultapekka » 30.03.2014 16:42

Olen katsellut tuota Hondan VX15:sta sen pienen koon vuoksi. Autossa kun on huonosti tilaa tarvikkeille. Tuottoa olisi maksimissaan ne 240l/min ja ränninä 15 senttinen.

http://www.bikeworld.fi/honda-power-tuo ... umput/wx15

Mökillä olisi vanha 80-luvulla muistaakseni ostettu WH-10, jossa tehot (120l/min) ei kyllä riitä. Muuten oikein mainio peli ja hurjan kestävää laatua. Hondat on kyllä katalan kalliita, mutta jos homma hoituisi tuolla VX15:lla rauhallisesti maata lapioiden, niin mitä mieltä muut ovat että kannattaako investoida? :?:
kultapekka

ViestiKirjoittaja Harri.M » 30.03.2014 18:38

No varmasti hyvä pumppu..kun vielä rännikin kohtuu kapea,eikä urakalla sita lapioi tukkoon! Ja jos joskun hankkii isomman tuosta nyt aina pääsee eroon ja saakin vielä jotain! Mutta jos tulee tilanne että pitäs kierrätys vettä käyttää,sitä ei malta tolla pumpata.
Harri.M

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka & koneet