millainen pumppu

Kaivutekniikka, koneet, rännit, jne.

Re: millainen pumppu

ViestiKirjoittaja matson » 24.02.2016 20:36

Kyllä mulla ainakin jäi noista halvoista pumpuista huono kokemus.
Honda minkä ostin on ollut varma ja toimiva peli.
matson

ViestiKirjoittaja Harri.M » 24.02.2016 21:57

2" Loncnkonilla menty monta vuotta ja aina yhteistyö haluinen ,nyt olis tarve laitaa 3" kone ja ajattelin kokeilla Briggs Statton WP3-65 konetta 2v takuulla, 100v vuotta on tuota moottoria tehty..Jää nähtäväksi!
Harri.M

ViestiKirjoittaja johannes » 27.02.2016 18:11

Minulla ollut tälläinen kiinan ihme 6-7 vuotta. Ostin aikoinaan saarenmaalta. Kerran käynnistys naru poikki ja pari tulppaa olen vaihtanut. Hyvin on pelittänyt.
johannes

ViestiKirjoittaja Hardyman » 15.03.2017 14:22

Pienempää pumppua etsin? Tulisi kolmanneksi pumpuksi?(varalle tai käyttöön).

Tiedän, että Alko on tuttu nimenä mutta entä AL-KO PUMPUT, joita esim. Kärkkäinen myy hintaan 209€, siis kyse tyypista "14000" jossa letkuliitäntä on 1" . Pumpun takuu on 2 vuotta ja tuotto 14.000l/h

Vesimäärä, jonka pumppu siirtää, tuntuu kyllä suurelta mutta jos tuotto olisi edes 200l/min, se riittäisi hyvin rännille lev. 20cm. Ja luonnollisesti myös sitä kapeammille ränneille!

Ensin vähän edullisemmat pumput ja vasta sitten, jos tarvitaan, ostetaan kalliimmat!
Hardyman

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 15.03.2017 15:28

Yhden AL-KO:n olen nähnyt käytössä ja vaikutti asialliselta pumpulta. Tosin pumpulla oli ikää jo n. 5 vuotta ja tämä oli pari vuotta sitten. Se mikä itseä juuri tuossa 1" pumpussa mietityttää, on nimenomaan tuo tuotto. Hienoa jos se pitää paikkansa, mutta 1" pumpulle 233l/min on paljon kun nostokorkeus on vain 36m vrt. Hondan 1,5" 240l/min ja 43m nostokorkeus. Tosin eihän tämä sitä meinaa etteikö se noin paljon voisi tuottaa, mutta yleensä tuollaisella tuotolla pumput on järjestään 1,5".

Osta pois kokeeksi ja jos pumppu on täys susi niin palauta kauppaan tai mä voin ostaa sen puoleen hintaan :lol:

[EDIT]: Niin siis se pumppu jonka olen nähnyt toiminnassa oli 2". Tuo 1" moottori näyttää heppoiselta, mutta eipä se kyllä kummempia tarvitsekaan. Pitäis päästä näkemään ko laitos livenä.
Kivenkääntäjä

ViestiKirjoittaja Hardyman » 15.03.2017 15:47

Ajattelin hankkia tuon pumpun, vaikka ajankuluksi talvi-iltoihin. Jos tuotto ei riitä rännittämiseen, niin olkoon tuossa pihalla kaivopumppuna! Keräilen tuohon kaivolle, kaikenlaista toimimatonta krääsää, mopo siitä jo lähti, kun joku hoksasi kysyä sen tarpeellisuutta, ainoa ehto oli, että ei saa palauttaa!

Joten ei tule pumppu myyntiin, vaikka ei pelittäisi. Pettymyksestäkin pitää nauttia?.....siitä oppii, että halvalla ei saa kuin kokemusta...? mutta jospa se sittenkin toimii..? Aika näyttää totuuden.

Kiitos vastauksesta!
Hardyman

ViestiKirjoittaja pera58 » 15.03.2017 16:36

Noin nyrkkisääntönä 8 l / min /rännin leveys cm eli 160 litraa / min 20 cm lev. rännille. Pumpun teho litroissa kun ilmoitetaan nostokorkeudelle nolla , tuolla kaivupaikoilla 1 " lähdöllä pumppu voi jäädä pieneksi eli kavenna ränni mielummin alle 15 cm , heittolaatikko toki saa olla leveämpi , itse käytän 60 cm leveää ja 80 cm pitkää heittolaatikkoa 20 cm rännille. Myöskin poistoletkun pituus vaikuttaa veden tuottoon ;) Eli suosittelen isompaa pumppua 20 cm rännille :)
pera58

ViestiKirjoittaja Hardyman » 15.03.2017 17:30

pera58 kirjoitti:Noin nyrkkisääntönä 8 l / min /rännin leveys cm eli 160 litraa / min 20 cm lev. rännille. Pumpun teho litroissa kun ilmoitetaan nostokorkeudelle nolla , tuolla kaivupaikoilla 1 " lähdöllä pumppu voi jäädä pieneksi eli kavenna ränni mielummin alle 15 cm , heittolaatikko toki saa olla leveämpi , itse käytän 60 cm leveää ja 80 cm pitkää heittolaatikkoa 20 cm rännille. Myöskin poistoletkun pituus vaikuttaa veden tuottoon ;) Eli suosittelen isompaa pumppua 20 cm rännille :)

Kyllä käytössäni on myös pumppu 2":n letkuilla ja 540l/min tuotolla. Sekä myös se 15cm leveä ränni! Molemmat rännit, ovat nyt koekäytössä, sisätiloissa ja kiertovesi sydeemillä. Vuoronperään noita on tullut ajettua. Pumppuna on Einhelin kombi, tuotto 13.400l/h (sähköpumppu) ja se toimii molemmissa. Ränneissä on pudotusta 10cm/m. Tietenkin se vesipatja on ohut 20cm:n rännillä mutta hiekka kulkee hyvin ja tuommoiset, vähän kanamunaa pienemmät menee läpi mutta osa noin sokerinpalan kokoisista jää rihloihin. Pienet hiput jäävät silti ensimmäiseen juorumattoon, joku harva kulkeutuu noihin "Jussin kumirihloihin".

Sähköpumpun toiminnasta valaistuneena, ajattelin hankkia AL-KO:n. Keväällä kannan nuo tekeleet kaivolle ja aloitan hillittömän koeajon. Koneiden pitää toimia täällä, ennen kuin ne raahataan Lappiin! Toimiva pudotus ja tarvittava vesimäärä, opetellaan sitten kantapään kautta?
Hardyman

ViestiKirjoittaja pera58 » 16.03.2017 19:56

montun tyhjennyksessä tuo pikku pumppu voi löytää työmaansa. Minne suunnittelet kesän kaivuprojektia :?: lkl:n valtauksista rönkön nelosilla ja piispanpysäkillä korkeuserot pieniä ja tuo pikkupumppu voisi siellä riittää ;)
pera58

ViestiKirjoittaja Hardyman » 16.03.2017 21:11

pera58 kirjoitti:montun tyhjennyksessä tuo pikku pumppu voi löytää työmaansa. Minne suunnittelet kesän kaivuprojektia :?: lkl:n valtauksista rönkön nelosilla ja piispanpysäkillä korkeuserot pieniä ja tuo pikkupumppu voisi siellä riittää ;)

Liiton valtauksille olen menossa, siis joko Piispanpysäkki, tai Rönkön neloset. Katsellaan vielä, josko Petronellanpysäkki aukeaa? siitä olisi lyhyt matka Saluunaan :D . Tankavaaran Aurum aukeaa, ainakin Tukesin mukaan, joten sekin olisi vaihtoehto. Vaihtoehtoja näyttäisi olevan riittävästi!

Romuja pitää olla riittävästi, se todettiin kesällä 2016 , jolloin kävimme Piispanpysäkillä vähän katselemassa paikkoja, sellaisella kevyellä kenttävarustuksella. Nyt sitten mukana koko hankkimani ja rakentamani arsenaali, joista vielä osa on työnalla ja osaa viritellään.

Korkeuserot näillä valtauksilla, eivät todellakaan ole suuria, joten luulisi veden nousevan ränneille?
Hardyman

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka & koneet