Minkälainen rihla savimaalle

Kaivutekniikka, koneet, rännit, jne.

Minkälainen rihla savimaalle

ViestiKirjoittaja Polkukone » 24.10.2011 20:50

Eli kyseessä lapio homma ja savi on tiukkaa niinku kaikki moista kaivaneet huomanneet.Mutta olisiko kellään tietoa kokemusta tai muuta mikä olisi paras keinosaada savi rikkoutumaan rännissä? Tai mallia jonkinlaisesta rihlasta ränniin millä saisi saven rikkoutumaan.?

Itse olen pähkäillyt että mahtaisko olla kuinka toimiva jos esim tekisi rihlan missä olisi virtausta vasten piikkejä pystyssä.
Rihlalla olisi siis tarkoitus vaan saada savi paakut rikkoutumaan.
http://bawd.no-ip.info:8080 Kulta kuvia linkkien takaa ja muuta juttua
Polkukone

Re: Minkälainen rihla savimaalle

ViestiKirjoittaja jomsa » 25.10.2011 09:33

Näin kerran sellaisen ratkaisun. että ennen Rihloja, ja jopa hyppylautaa oli Rännin pohjaan kiinitetty sellasta 1" - 1½" tuuman ilmällä olevaa n. 1mm vahvasta rauta langasta olevaa "verkkoa sinne pohjaan noin metrin matkalle (vähän niinkuin kanaverkkoa). Se sitten "raastoi" savimaita ennenkuin ne tuli edes hyppylaudalle. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä että virtauksen kanssa on kompensoitava hieman, koska tuo jarruttaa aikalailla. Tämä verkko oli siis tosiaan hyvin "kevyesti" siinä pohjalla, eli se ei mennyt aivan pohjan mukaisesti, vaan aaltoili hieman irrallaan siitä.

Itsellänikin tulee aina pohjakallion päällä sellaista todella jönkkiä tavaraa, mutta koska en viitsi sen parin lapiollisen takia pitää ekstra saventappajaa rännissä, pesen ne viimeiset lapiolliset yleensä hissukseen sine, eli hyvin vähän sitä maata kerrallaan, ja jos on kovepi savipallero, niin käsin hajotan sen sitte sinne ränniin.
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
jomsa

Re: Minkälainen rihla savimaalle

ViestiKirjoittaja Rysky » 31.10.2011 13:56

Aika hankala homma saada oikein tiivis savi hajoamaan ränniin.
Tässä minun rakentelemani systeemi:
http://www.youtube.com/watch?v=IOK4OIz4ir4

Tämä leikkaa ja pesee savea hiljalleen (turpeet ym. menee myös läpi).
Ennen rihloja on "kampa", joka poimii juuret ym. isot paakut pois.
Tälläkään ei saa keikkea savea pois kivistä. Täytyy pyörittää aika kauan enenkuin savi irtoaa.
Tarvitsee joukkoonsa myös noita kiviä, jotka hankaavat savea irti.
Pelkästä savesta tulee hiljalleen pallo, joka hajoaa tosi hiljalleen ränniin.
Painamalla lapiolla saven saa tietenkin leikkaantumaan ja liukenemaan nopeammin ränniin.
Kuutioita kyllä menee sitten enemmän läpi kuin pelkällä rännillä.

Olen tehnyt niille kiville joista savi ei irtoa vesikylvetyksen...
Heitän kivet yöksi vesiämpäriin. Pesen harjalla kivet ja ämpäri tyhjennetään ränniin.
Savi pehmiää kummasti kun saa loikoilla vedessä yön yli.
Rysky

Paluu Tekniikka & koneet