Suunta ensikesänä lappiin joten tietoa tarvitaan

Nyt saa kysyä mitä vaan!

Suunta ensikesänä lappiin joten tietoa tarvitaan

ViestiKirjoittaja goldman » 01.01.2015 16:16

Hei olen kaverini kanssa kiinnostunut liittymään teidän liittoonne ja suunnata ensi kesänä lappiin liitonvaltauksille kaivamaan kultaa joten tarvitsisimme apua vähän aloitukseen. Onko jotain tiettyä ajankohtaa jolloin sinne kannattaa suunnata? Mihin valtaukselle olisi hyvä mennä mietimme että voisiko johonkin valtaukselle päästä julkisille ja kävellen kun olemme lohjalta ja mietimme junalla menoa lappiin ja sieltä jollakin valtaukselle vai voisiko päästä jonkuun kyydillä jos jaetaan kustannukset? Mitä varusteita kannattaa ottaa mukaan? Meillä on valmisteilla vapaa virtausränni huuhtomista varten. Ja tietenkin kaiken laista lisätietoa otetaan vastaan ja iso kiitos etukäteen auttajille :D :)
goldman

Re: Suunta ensikesänä lappiin joten tietoa tarvitaan

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 01.01.2015 21:22

Moro, Goldman!
Useinpiin kysymyksiisi löytyy vastaukset muista ketjuista, lueskele mahdollisimman monta ketjua läpi.
Junalla tosiaan pääsee Lappiin, Rovaniemelle asti. Siitä bussilla vielä reilut 200 km ylöspäin 4-tietä, niin olette tankavaaran paikkeilla, Petronellan pysäkki on 3 km Tankavaarasta pohjoiseen aivan tien varressa. Seuraavana AUH-Aureus, taas 30 km pohjoiseen, Kaks-Lauttasen jälkeen Kutturan tie vasempaan, n.1,6 km kohdalla valtaus vasemmalla puolella tietä. Jos taas jatkaa 4-tietä Kutturan risteyksen ohi, niin 2,5 km (muistaakseni) on taas bussipysäkki, jonka kohdalla 100 m vasempaan sijaitsee Rönkön Neloset. Seuraavana n.4 km eteenpäin, on pieni risteys, josta taas vasemmalla , n.300 -400 m sijaitsee Piispanpysäkki. Nämä valtaukset ovat siis helposti bussilla tavoitettavissa.
Yksi vaihtoehto aivan etelästä lähtiessä on lentää Vantaalta Ivaloon. Vielä, jos onnistuu kuukausia aikaisemmin varaamaan halpalennon, niin ei välttämättä ole paljoa VR + Bussimatkaa kalliimpi. Ivalosta tosin täytyy taas tulla vähintään 35 km etelään päin, jos mielii liiton valtauksille.

Kaivukausi on yleensä kesäkuun alusta syyskuun puoliväliin. Märemmissä paikoissa hyttysistä voi olla kiusaa kesäkuun lopulla ja heinäkuun alussa. Kuivemmilla kaivupaikoilla ei juuri silloinkaan.

Hyvä, että olette ajoissa suunnittelemassa matkaa, kimppakyyti saattaa hyvinkin järjestyä jonkun kanssa. Itse lähden taas heinäkuussa vähintään viikoksi, mutta luultavasti oma perhe on mukana, muille en ainakaan vielä voi luvata mitään.
Kullankaivaja jo vuodesta 2010
Hannu55

ViestiKirjoittaja goldman » 02.01.2015 16:17

Kiitos paljon neuvoista! :) harmi meilläkin oli tarkoitus olla viikon verran kaivauksilla :D onko jollain suositella jotain paikkaa joka sopisi alottelijoille josta voisi jopa löytyä jotain ja paikkaa joka sopisi ränneillemme jotka ovat vapaa virtaus rännit joten jokea tarvitsee? ja paikka jossa on vaikka teltta leiriytymis paikkaa. Jos joku voi ottaa kimppa kyydillä kaksi nuorta kyytii voimme jakaa kulut tai onko jollain kokemusta mennä auto junalla rovaniemelle asti ja sieltä loppumatka autolla?
goldman

ViestiKirjoittaja goldman » 02.01.2015 17:30

Jos jollakin mahdollisuus ottaa meidät kimppakyytiin samalle kaivaukselle jaetaan kulut suunitelmana olla viikon verran kesä tai heinäkuussa. Pistäkää sanaa kiertoon jos päästäis kokeilee kaivuuta. Ollaan siis lohjalta ja meitä on kaksi nuorta minä 19 ja kaveri 20vuotta. ;)
goldman

ViestiKirjoittaja johannes » 03.01.2015 20:16

Minä olen kaivanut useamman vuoden Petronellan pysäkillä. Eskelisen bussilla pääsee vajan puolen kilometrin päähän. Vuokraan kaikkea mitä kaivuuseen tarvitsee, annan myös opastusta.
johannes

ViestiKirjoittaja grazjsw » 03.01.2015 21:14

johannes kirjoitti:Minä olen kaivanut useamman vuoden Petronellan pysäkillä. Eskelisen bussilla pääsee vajan puolen kilometrin päähän. Vuokraan kaikkea mitä kaivuuseen tarvitsee, annan myös opastusta.

onhan se jees paikka mut hengetöntä hengetöntä ..
Maata pitää liikkua ja aina pitää säätää! =)
grazjsw

ViestiKirjoittaja Maikku » 04.01.2015 15:14

Rännittäminen ei onnistu vapaalla virtauksella Petronellalla.
Maikku

ViestiKirjoittaja Jape » 05.01.2015 00:32

Terve Goldman!!!

Aloitin itse viime kesänä kullan kaivuun itse, ja voin sanoo et lähtemättömän piston teki kultainen lapin itikka minuun :).

Kävin ensin tutustumassa paikkoihin muutamien päivien ajan tyttökaverin kanssa. Käytiin läpi ajamassa kaikki liiton valtaukset jotka löytyy kutturantien varresta, ja palsi tietysti. Myöskin ne jotka oli ison tien varrella.

Ja kun se kärpänen iski, nii sitte oli heti saatava vermeet... Otin asioista vähän selvää ja ostin täältä rännit yhdeltä jäseneltä, joihin tein modauksia yhden toisen jäsenen kanssa ( Suuri kiitos hänelle).

Ostin hondan pumpun ja muita vehkeitä, rahaa meni kaikkine vermeineen noin 1200-1400 euroa. Mutta tolla summalla ei oo mitään väliä koska nyt on hyvät kamat, ja harrastus itessään on niin perkeleen koukuttavaa :D :D.

Ajoin yksin sitte toisella reissulla palsille kaiveleen, kaikki vehkeet mahtu Toyota Aygoon, kun otin vänkärin penkin irti :P.

Se tunne kun sitä kultaa alko ekaa kertaa niissä ränneissä näkyy, niin oli jotain mitä ei voi ostaa... Pientähän se oli, mutta varmasti ensi kerralla viisaampana sitä (ehkä) tulee lisää.
Helppoa homma ei missään nimessä ole, eikä se kulta sieltä itsestään lennä.

Itsekkin olen menossa ensikesänä lomalla tonne lappiin taas :), ja ja itse voisin olla kimppa kyyvistä innostunut. Olen oululainen, ja täältä ajelin itse sinne viime kerrat, joten paikat tiedän hyvin!

Omasta loman ajankohdasta ja pituudesta en vain ole vielä varma, mutta mahdollisimman pian otan selvää.
Jape

ViestiKirjoittaja Watti » 05.01.2015 02:58

Rönkön nelosilla vesi virtaa, eikä ole pitkä matka Savottakahvilaan ostamaan mitä matkasta unohtui :D
Watti

ViestiKirjoittaja pera58 » 23.01.2015 09:22

vapaavirtauksella suoraan purossa rannittäminen ei oikein onnistu eikä ole sallittuakaan
rännille kaltevuus 1:10
virtaus noin 8 l/min/rännin leveys cm minimissä
eli vesi ränniin esim.muovisukalla eli letkukalvolla (myy esim. Lohjan kumi ja matto),päihin kiinni i ilmastointiteipillä muoviputki jotta sukka pysyy auki(pyöristä putken päästä reunat hyvin että ei leikkaa sukkaa(hanki mielummin sukka vahvuudella 0,25 mm)
tietysti oikea vesiletku on parempaa mutta paino ja hinta kasvaa :o
tarve paikasta riippuen 20-40 m
tilaa liiton toimistolta Hyvä kullankaivutapa-opas (muistaakseni 5 e) siinä asiat hyvin aluksi aloittelijalle tai miksei myös vanhoille parroillekin :D
liiton valtauksista tuon kullan suhteen suosittelisin gollediggiä ja siltä elsa-ojaa vapaalla rännittävälle , kaivamaan joutuu kyllä syvälle eli kunnon lapiot(ongelmaksi voi tulla veden tulo monttuun :o )
Viimeksi muokannut pera58 päivämäärä 23.01.2015 17:40, muokattu yhteensä 1 kerran
pera58

Seuraava

Paluu Aloittelija kysyy - vanhat parrat vastaa