Rännin valmistuttaminen

Nyt saa kysyä mitä vaan!

Rännin valmistuttaminen

ViestiKirjoittaja Vasco » 01.01.2015 23:05

Kesä lähenee, suunnitelmat etenee ja mieleen tuli kysymyksiä.

Paljonko noin suurinpiirtein maksaa rännin ja jalasten valmistuttaminen? Kymppejä,satasia vai tonneja?

Jos tekisi itse, tarvitsisin paikan, koneet ja materiaalin. Vähemmällä(kö) pääsee kun teettää muilla.
Vasco

Re: Rännin valmistuttaminen

ViestiKirjoittaja Mercury » 03.01.2015 11:11

itseltäni löytyy vehkeet rännin yms. valmistamiseen. jalakset tai muutkaan ei paljoa vaadi..

ränninasseeksi kelpaa hienosti 2mm alumiinilevy joka on kieltämättä melko tyyristä teräspeltiin verrattuna. etuna helppo työstettävyys ja erittäin kevyt kuljettaa. jalaksiin ja rännin alle tulevaan tukikehikkoon olen käyttänyt 20mm-25mm huonekaluputkea. jämäkkää ja kuitenkin tarpeeksi kevyttä.

noista tulee myös kätevästi jatkettavat jalakset joita on helppo säätää vaihtelevassa maastossa.

tällaisia rännejä pystyn tekemään melko näppärästi. pituus 2 metriä ja kyseisen rännin sisäleveys on 25cm (10'') ja laitakorkeus 15cm (6'')
voin tehdä tilauksesta kapeampiakin rännejä mutta tuo pituus pitkälti rajoituu tuohon kahteen metriin. uppokantaruuveilla ja stuukkaamalla voidaan rännejä liittää saumattomasti yhteen rajaton määrä

Kuva
Kuva
Mercury

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 04.01.2015 23:17

Mercury kirjoitti:ränninasseeksi kelpaa hienosti 2mm alumiinilevy joka on kieltämättä melko tyyristä teräspeltiin verrattuna.

Mutta miksi ei 0,7 sinkitty teräslevy? Edullinen materiaali, ja yhtä kevyt kuin 2 mm alumiini. Kulutuskestävämpi, eikä murru kanteista.

Kapeammallakin rännillä monet pärjäävät, ja jos kanttaa rännin toisen pään 2 mm kapeammaksi. niin limittäin jatkaminen on helppoa.
Kullankaivaja jo vuodesta 2010
Hannu55

ViestiKirjoittaja Mercury » 05.01.2015 11:03

0.75mm teräslevy tahtoo olla liian vetelää. Toisessa ketjussa esittelemäni ja sittemmin myyty huuhdontakone toimii sillä periaatteella että huuhdontarännin pystyseinä kannattelee heittolaatikon ja kaiken maa aineksen painoa. 2Mm alu on tarpeeksi jämäkkää.

2 mm alumiinia ei saa taivuttamalla murtumaan. Käyttämäni pelti ei ole parasta mahdollista eli hitsausominaisuudet saattaa vaihdella kun vertaa vaikka venealumiiniin.

Alumiini on lujaa ja sitkeää. Itse tuskin ikinä pystyn käsin siirtämään maata niin paljoa että saisin ränninpohjaa puhkeamaan.

Tuo limittäminen on sinänsä hyvä idea. Helppo valmistaa kun tehdään monta palaa ja liitetään yhteen.

Tykkään kuitenkin päittäisliitoksista ja näin pellin joka sentti käytetään tehokkaasti. Jatkos onnistuu helposti kun rännin ulkopuolelle kantataan parin tuuman levyinen lippa joka hitsataan rännin ulkopuolelle jatkoksi. Siihen huulen päälle toinen ränni istuu kun nappi otsaan ja liitoksiin pystyy käyttämään 20mm uppokantaruuvia ja 6mm siipimutteria. Siisti ja yhtä nopea kasata kun limitetyt ränninpalat.
Mercury

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 05.01.2015 12:09

Minulla on kokemusta vain ohuesta alumiinista. Joskus 15 vuotta sitten tein peräkärryyn kuomun 0,8 mm alumiinilevystä. Monet ovat nähneetkin sen valtauksilla. Uutena kulmat olivat kyllä kunnossa, mutta 6-7 vuoden jälkeen 90 asteen pokkaukset ovat alkaneet repeillä, jopa 45 asteen kanteissa on jo samaa vikaa. En tiedä, (tai muista) oliko levyn kovuudessa vikaa, kun ei normaalia taivutusta ole kestänyt. :roll:
Kullankaivaja jo vuodesta 2010
Hannu55

ViestiKirjoittaja Mercury » 05.01.2015 15:25

Juu ohutlevy saattaa alkaa halkeilla jos pääaineessa on liikaa hiiltä tai rikkiä. Lämpö ja tärinä nopeuttaa halkeamista. Olen päivittäin töissä tämän ongelman ääressä. Itseasiassa tälläkin hetkellä korjaan voimalaitoksen pohjaan tulevan pedin kuumahalkeamia :)

Mutta asiaan. Ohut teräslevy on varmasti kustannustehokas ratkaisu ränniin. Alumiini ominaisuuksiensa takia on ehkä kuitenkin se paras vaihtoehto lapiomiehelle joka käyttää samaa konetta vuodesta toiseen ja kuljettaa mennessään ränninsä pois.
Mercury

ViestiKirjoittaja Vasco » 05.01.2015 16:46

Mercury, millaista hintaa pidät ränneillä?
Vasco

ViestiKirjoittaja Seppaant » 05.01.2015 17:07

tällaisia rännejä pystyn tekemään melko näppärästi. pituus 2 metriä ja kyseisen rännin sisäleveys on 25cm (10'') ja laitakorkeus 15cm (6'')
voin tehdä tilauksesta kapeampiakin rännejä mutta tuo pituus pitkälti rajoituu tuohon kahteen metriin. uppokantaruuveilla ja stuukkaamalla voidaan rännejä liittää saumattomasti yhteen rajaton määrä

Taas pitää jankuttaa samaa asiaa: 250 mm ränni vaatii jumalattomasti vettä hyvin toimiakseen.
Tavalliselle lapiokaivajalle riittää mainiosti 120 mm ränni ja toimii puolella siitä vesimäärästä kuin leveä.
Itse olen rännittänyt parikymmentä vuotta menestyksellisesti 120 mm ränneillä.
Toimii jotenkuten 3 l/s (180 l/min) virtauksella mutta 5 l/s (300l/min) toimii mainiosti.
Seppaant

ViestiKirjoittaja Mercury » 05.01.2015 18:45

Nooh en ala väittämään kokeneiden partojen kanssa rännin leveyksistä. Rapakon takana markkinoitavat keenen yms. Rännit on lähes poikkeuksetta 10" leveitä. 2" pumppu tyhjäkäynnillä soosaa sitä tahtia sitä vettä että riittää hienosti hajottamaan kiintomaan heittolaatikkoon ja veden pinta rännissä 15 asteen kaadolla on pohjasta mitattuna noin 10 senttiä. 120mm leveän rännin pystyy tulvittamaan vaikka yli jos kaasun vääntäisi täysille.

Ja rännin leveys on 25cm täysin syystä. Ainakin minun kohdalla. Highbanker koneesta tulee armottoman pieni jos kavennan ränniä

Ja niinkuin ensimmäisessä postauksessa mainitsin niin pystyn tekemään minkäkokoista ränniä vaan. Vain pituus rajoittuu kahteen metriin.

Hinnasta en kyllä osaa sanoa ennenkuin lasken. Useampi kymppi jokatapauksessa jollei lähempänä satasta. Yksi levy maksaa jo vajaan satasen
Mercury

ViestiKirjoittaja Pädä » 05.01.2015 20:12

Mulla hyviä kokemuksia alurännistä. Viisi vuotta sitä käyttänyt. Kiva kantaa kun ei paina, 2 mm alumiini on niin jäykkää, ettei ongelmia. Ei kolise eli säästää korvia ja hermoja, myös naapurin. Alumiinihan ei kulu kivien tai hiekan takia, vain pikkusen karhentuu reunoilta, ei merkitystä. Tein sen kapenevaksi niin, että ylhäältä n 13 cm ja alhaalta n 10 cm, pituus 2 metriä, sopii suksiboxiinkin. Saisi olla pikkusen pitempikin, taidan tehdä jatkon ensi kesäksi. Kapenevassa on se hyvä puoli, että matot pysyy hyvin paikallaan ilman vippaskonsteja, kun vaan leikkaa ne tarkasti. Lapion reuna kun hankasi alureunaan niin reunahan alkoi kulumaan, mutta laitoin reunoihin muovista vahvistenauhat niin nyt kuluu vaan muovi, mikä on helppo uusia. Kapeneminen nostaa vedenpintaa rännin loppupäässä ja rihlojen yli menee kivet suht mukavasti, eli tuntuu toimivan minun mieleni mukaan. Alumiinia on tietty montaa laatua, mutta yhdellä peltipajalla sen pokkautin viisi vuotta sitten ja alle 40€ sain. Tinkiessä lupasin kassaneidille tulla näyttämään isomushippua, mutta ei oo vielä tarvinu peltipajassa käydä;) Vesimääräksi olen ämpärimittauksella arvioinut 270 -300 l/min. Pumppu käy lähes tyhjäkäynnillä.

Terveisin
Vanha Parta mutta Aloittelija
Pädä

Seuraava

Paluu Aloittelija kysyy - vanhat parrat vastaa