Switch to full style
Nyt saa kysyä mitä vaan!
Lähetä vastaus

Re: Rihlat ja pyörteet

16.02.2016 20:36

pauli kirjoitti:Hyvä Hannu .bra jobbat.kyllä met suomalaiset olemma kekseliäistä kansaa.oliko sulla palsilla oma valtaus?.kyllä tuolla hermo lepää!

Ei ollut oma valtaus. Olin vuokralla konekaivajalla. Mukava paikka kaivaa, verrattuna seuran (ruotsalainen) Vujimella, kun on jyrkkä mäki 45 metiä alas purolle.
Tämä valtaus on tasamaalla ja aukealla paikalla. Viime kesä oli senverran kylmä että hyttyset, net vähät jotka tulivat näkysille muurahaisten kanssa oli vaan 3-4 päivää neljän viikon aikana.
Niinkun joku aikaisemmin kirjoitti, että valmista ränniä ei olekaan. Joka vuosi minulla on se täydellinen ränni, niin aina luulen. Mutta muutamassa viikossa aina tulee joku asia esille jonka haluaa tehdä paremmaksi.
Saapi nähdä missä tänä kesänä kaivetaan.
Viimeksi muokannut HannuF päivämäärä 17.02.2016 06:06, muokattu yhteensä 1 kerran

16.02.2016 23:20

Ok.onko vujimella suomen lapissa?.kyllä se näin on varmaan notta pientä kehittelyä ränninkans jatkuvasti on .va sehän on yksi suola tässä harrastuksessa.ps.itekki oon asunut ruotissa n.22v .

Itse päädyin ajattelutyön jälkeen 2m verkkorihlaan .eli salmiakkikuvioinen verkko 5mm teräksestä.suurin syy tähän on että en halua että patoja muodostuu kun lasken maata lapiolla.no nyt sitte mitä verkkorihlojen alle laittaisin...pitää kokeilla monenlaista.onko ehdotuksia?.ei mitään kallista ainekaan ;)

17.02.2016 00:45

Kysymys lienee vuijemista joka on lähempänä kutturaa.

Salmiakkiverkon alle kiekuramattoa. Löytyy jos jonkinlaista mutta tunnetuimmat lienee 3M:n nomad ja miners moss. Hipputeoksen sivuilta pääset vähän hintaluokkaan kiinni. Itseltä löytyy pari neliötä punaista 20mm vahvaa nomadia.

Mattoa löytyy pohjallisena tai pohjattomana. Pohjattoman alle vaikkapa kumista ohutta rihlamattoa ettei raskain ja hienoin matsku puhalla maton ja ränninpohjan välistä käpälämäkeen. Jotkut ei käytä nomadin alla mitään.

5mm lanka kuulostaa aika hentoiselta. Sellainen grilliverkko kannattaa skipata melkein suosiolla. Jostain pajalta voipi saada kohtuuhintaan siivun oikeaa salmiakkilevyä. Oon käyttänyt verkkoa missä harjakorkeus on luokkaa 16-20mm. Eli melko väkevää verkkoa.

17.02.2016 05:57

Aivan, Vujimejoki on seuraava joki Sotajoen jälkeen. Vaikkakin on Sotajoen sivuhaara.
En oikein tiedä mikä sen verkon oikea nimi on suomeksi, täällä sitä sanotaan sträckmetalliksi eli venytetyksi verkoksi. Joillakin näin verkkoa jota käytetään esim autojen keulassa koristeena, ja sanoivat sitä salmiakkiverkoksi. Olisiko ollut kaksi milliä paksua, eikä missään nimessä tehnyt minkäänlaista pyörrettä. Oikea verkko, mitä olen nähnyt grilliverkkona, pitää myös laittaa oikeaan suuntaan jotta siitä on jotakin hyötyä. Elikä että se tekee pyörteen joka pysäyttää kullan.
16-20 mm, en ole nähnytkään niin paksua. Mutta mitä korkeampi, sitä parempi.

17.02.2016 08:42

Tuo salmiakkiverkko on oikealta nimeltään Expamet -verkko (=Expanded Metal). Tuota löytyy todella raskaanakin versiona, siten että silmän leveys on jopa parhaillaan 300cm mutta tuollaiset on harvinaisia ja kultahommissa liian väljiä sillä virtaus puhaltaa myös alapuoleltakin.

Jos tuo paulin verkko on leikattuna 5mm materiaalista miten se pitäisi ilmoittaa, niin sen harjakorkeus on 12-14mm, mutta jos se on suomalaisittain mitattuna silmukan sulmukohdista silmukoiden korkeimpiin kohtiin niin sillä ei kyllä sitten tee mitään ;)

Alle oikeastaan ei sovi muu kuin mossi tai nomad tms matto ja sen alle tosiaan pikkunen uramatto jos halvalla haluaa päästä.

17.02.2016 09:22

tässäpä todella karkeaa verkkoa. silmäkoko miellytti silmää ja harjakorkeus oli muistaakseni noin 25mm. ainoa ongelma tässä verkossa on että maksaa mansikoita.

Kuva

valmis 30cm leveä rihlasto.

Kuva

3M Nomad terra

Kuva

Kuva

3mm rihlamattoa alimpaan kerrokseen

Kuva

17.02.2016 10:31

Dodii mukava oli lukea vastauksia talven ratoksi.olen kahtonut youtubessa lucky swede porukkaa kun he ovat käyneneet lapissa ynm.lähes aina he menevät syvälle mutta yleensä pettyy kun ei tullutkaan karkeampaa :) .

Yes eli 5mm paksusta teräslevystä vedätettyä juuri niinkuin tet kerroitta.harjankorkeus en muista mutta hinnaksi tuli 18eur (15cm•2m ).iso rulla kuvanmukasta kumista uramattoa on jo (biltemasta).kuvan punanen nomad kiinnostaa laittaa verkon alle .mitä maksaa 15*2m ?.käykö perinteinen muovinen kynnysmatto pohjallinen.etralla oli mielenkiintoinen ilmanvaihtosuodattimelle tarkotettua pehmeä n.1cm paksu ja pikkureikiä täynnä .en muista nimeä ,mut todella pehmeää ja 15eur metri*metri väri musta

17.02.2016 10:42

Mainihen vielä rännistä eli pit 5m yhtenäinen .lev vajaa 15cm .eka 3m ja tuuman puotos 2m .eli kun verkko alkaa niin siinä on pieni puotos . tarkotus on sillä saada yhden pyörteen .

17.02.2016 11:29

Noista Lucky Sweden jutuista saat kyllä hyvän kuvan siitä, miten paljon sitä kultaa sieltä sitten löytyy keskimäärin satunnaisella harrastekaivajalla. Varsinkin näillä ns. halvoilla paikoilla. Eli sitä karkeaa on todella vähän ja siksi kannattaa myös keskittyä sen hienommankin kiinni saamiseen.

Tuota nomadia et tarvitse koko matkalle, vaan osassa voit käyttää vaikka pelkkää uramattoa tai jotain muuta helposti putsattavaa mattoa alustalla. Tuo nomad tai moss tms minkä laitat niin loppuun pätkä, vaikka 60cm pituudelta varmasti pitäisi riittää. Tai jos halvalla saat niin sitten pistä ränni täyteen, mutta luulen että tyydyt tuohon "budget ratkaisuun" kun kuulet hinnan :lol:

Noiden rihlojen allahan siis melkeen menee mikä tahansa, mutta juju on siinä, että hienompi ja kevyempi aines puhdistuisi helposti pois myös maton sisältä ja lisäksi tuo alusmatto olisi nopeasti puhdistettavissa loppupuhdistuksessa. Jos joudut alusmattoa puhdistella minuutti tolkulla, niin siinä alkaa naama nykimään pidemmän päälle. Tästä syystä nuo kumimatot on syrjäyttämässä hitaasti mutta varmasti näitä lankamattoja.

17.02.2016 12:45

Verkon alle ajattelin alunperin pelkästään uramattoa.sitte rupesin pelkäämään että en saa verkkoa riittävän tiiviisti kumia vasten .eli mielestäni mitä tahansa sinne ei kannata laittaa.verkon kyllä läpipulttaan monesta kohti kunnolla kiinni.mercyryn kuvasta bongasin idean hitsata verkon molempiin sivuihin lattarauta jäykistämään ja varmistamaan suoruutta.kommentoikaa...
Lähetä vastaus