Lappiin

Nyt saa kysyä mitä vaan!

Re: Lappiin

ViestiKirjoittaja Sankko » 07.09.2015 10:18

Ensin meni viestini väärään keskusteluun... Ei hyvin ala tämä kullanhuuhtojan ura, kun ei edes kysymys osu oikeaan kohtaa foorumilla :D

Tervehdys kaikille!

Uuvelo on lähdössä ensikesänä pohjoiseen ja haluna olisi kantaa vaskoolia mukana, ihan vain uteliaisuudesta vaskata siellä ja täällä. Emme ole missään ns "kulta-alueilla" ja näin löydöt lienevät enemmän ja vähemmän soraa...

Mutta nyt iskeekin päähäni kysymys, onko minun edes luvallista vaskata vaellukseni aikana?!? Tarkistelen tietenkin, etten kenenkään mahdollisilla tai mahdottomillakaan valtauksilla ole. Varsinainen vaskaaminen tulee tapahtumaan avotunturissa pienillä puroilla.

Olen äärettömän kiitollinen jos osaatte opastaa minua toimimaan niin lain kirjaimen, kuin hengen mukaisesti. Tietenkin olisi myös hyvä tietää niitä kirjoittamattomia sääntöjä joita asiaan mahdollisesti liittyy (= lue hyvä tapainen toiminta).
Sankko

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 07.09.2015 12:26

Jokamiehenoikeudella saat vaskailla vähäisiä näytteitä, mutta kunnon koekuoppia et saa tehdä ilman ilmoitusta maanomistajalle.

Luonnon- ja kansallispuistoissa et saa tehdä sitäkään vähäistä vaskausta :| Mutta tuskin joka paikassa kameroita on jos satut kaatumaan vaskooli kädessä ja pyörit rinnettä pitkin lammikkoon ja koitat tärisevin käsin vaskoolia nostaa ja putsata sorasta jota tällaisessa onnettomuudessa todennäköisesti astiaan kertyy :shock: :shock: :shock:
Kivenkääntäjä

ViestiKirjoittaja Sankko » 07.09.2015 13:17

Kivenkääntäjä kirjoitti:Jokamiehenoikeudella saat vaskailla vähäisiä näytteitä, mutta kunnon koekuoppia et saa tehdä ilman ilmoitusta maanomistajalle.

Luonnon- ja kansallispuistoissa et saa tehdä sitäkään vähäistä vaskausta :| Mutta tuskin joka paikassa kameroita on jos satut kaatumaan vaskooli kädessä ja pyörit rinnettä pitkin lammikkoon ja koitat tärisevin käsin vaskoolia nostaa ja putsata sorasta jota tällaisessa onnettomuudessa todennäköisesti astiaan kertyy :shock: :shock: :shock:

Eli kenttälapiolla kun raaputtelen jostain peruskallion kolosta vaskoolillisen soraa ja huhdon sen, olen laillisella asialla? Ajattelin etsiskellä siis ihan niistä peruskallion "laineiden" pohjista joita puro on tehnyt ollessaan joskus suurempi, onko ajatukseni täysin väärä?

Mitä jos kävisi niinkin hullusti, että löytäisin kultaa, onko minulla oikeus ihan vaikka myydä löytämäni kulta?

Olen antanut itselleni kertoa, että musta "hiekka" vaskoolin pohjalla on hyvä merkki ja alueella jää aina runsaasti mustaa vaskoolin pohjalle kun muu on huuhdottu pois. Olen joskus nulikkana siis käynyt ko alueella ja huuhtonut siellä, mutta tuolloin en tiennyt yhtään mitä minun kuuluisi tehdä ja mätin vaskoolin aina täyteen mistä sen helpoiten sai. Ei kulta kuulemma asusta pehmiäs maas :D

Luonnon- ja Kansallispuistoissa on kulkijaa sen verran, etten minä niissä viihdykkään, joten ei tarvitse kaatuilla vaskoolin kanssa :D :D
Sankko

ViestiKirjoittaja Kivenkääntäjä » 07.09.2015 20:15

Musta rautahiekka on kyllä hyvä merkki lähtökohtaisesti, muttei takaa vielä mitään. Kultaa esiintyy melko hassusti ja sitä voi olla myös helpoissa kerrostumissa tai sitten vain ja ainoastaan kallion koloissa tai jopa koko matkalla lähes pinnasta pohjaan asti, eli tutkimalla se selviää 8-)

Jos käy niin ikävästi että löydät kultaa, niin ikävä kyllä tuo kulta pitää käytännössä laittaa takaisin monttuu / maahan ja se on maanomistajan omaisuutta ja olet siihen oikeutettu vasta kun sinulla on valtaus kullanhuuhdontaan :o
Kivenkääntäjä

Edellinen

Paluu Aloittelija kysyy - vanhat parrat vastaa