Kuinka paljon kultaa kaudessa?

Nyt saa kysyä mitä vaan!

Kuinka paljon kultaa kaudessa?

ViestiKirjoittaja Patsku » 22.04.2012 20:30

Elikkä näin aloittelijana kiinnostaisi tietää kuinka paljon kultaa ammatikseen kaivava lapiomies löytää keskimäärin kaudessa? Entä koneellisesti kaivava?
Patsku

Re: Kuinka paljon kultaa kaudessa?

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 23.04.2012 17:00

Viime aikoina arviot ovat liikkuneet lapiokaivajilla yhteensä n. 5kg/vuosi. Sen kun jaat 2500 kaivajalle, niin keskiarvo on 2g/v.
Joku löytää enemmän, monet vähemmän. Joku kaivaa pari päivää, toinen koko kesän. Se siitä ammattimaisuudesta. Konekaivajat ovat kaivaneet kai yhteensä keskimäärin 20 kg/v. Heitä lienee 10-50 porukkaa.
Mutta kullankaivu on useimmille harrastus tai unelmien täyttymys, ei niinkään ammatti. Kaikki tekeminen lisää tietämystä alasta, ja miksei hyvästä harrastuksesta voi tulla joskus jopa ammatti.
Kulta-Lapissa on paljon myös "kaupallisia valtauksia", joista myydään kaivuoikeuksia halukkaille päiväksi, viikoksi tai vaikka useammaksi viikoksi. Voit itse arvailla, kumpi on tuottoisampaa? Kaivaminen vai kaivuulupien myynti?

Lisätään tähän nyt vielä selvennyksenä, että olen kaivanut vasta parina kesänä. Minulla kultalöydöt ovat vasta edessäpäin, toivottavasti. Toivonkin tähän nyt vastauksia jo useamman vuoden kaivaneilta kokeneilta kullankaivajilta.
Kullankaivaja jo vuodesta 2010
Hannu55

ViestiKirjoittaja Patsku » 23.04.2012 20:07

Eli toisinsanoen työn takana on saalis. Varmasti harrastus parhaasta päästä jos asuu lähempänä kuin 600km päässä :D . Eipä siinä, lumet sulaa täällä ainakin kovaa vauhtia ja kohta pääsee metsään seikkailemaan. Lapissa näyttää olevan ruhtinaallisesti tuota lunta vielä, ja ei näytä kovin lämmintä säätä ainakaan vielä tulemaks.
Patsku

ViestiKirjoittaja jomsa » 24.04.2012 11:07

Taannoin metsähallitus kyseli tietyltä porukalta kierrellen että mitä on "ammattimainen" lapio kullankaivuu. Ja jäi epäselväksi ainakin minulle mitä se nyt sitten lopulta on. Itsekään en ole vielä omaa näkemystäni asiasta muodostanut, mutta sen tiedän, että nykyisen (ja tulevan) lain alla kovin on vaikeaa olla "tuottava".

Ja jos tosiaan keskimäärin lapiokaivaja saa yllä olevan arveluksen mukaan 2g/v. Niin mukava tietää että on pysynyt sen yläpuolella koko sen ajan mitä olen oman kaivospiirini omistanut ja sitä kaivanut, eli 10v.
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
jomsa

Paluu Aloittelija kysyy - vanhat parrat vastaa