Ränni

Nyt saa kysyä mitä vaan!

Ränni

ViestiKirjoittaja Kuosu » 16.05.2011 23:15

Tein tämmöisen "matkarännin". Kaikkiaan palasia on viisi, joista kolme ajattelin ottaa ensi kesänä mukaan. Osien pituus on 60cm ja leveys 20cm. Laidan korkeus on 5cm. Kuvissa paketti on kasattuna ja täyspitkänä (n. 170cm).
Painoa kolmelle kappaleelle ja matoille tuli hieman päälle pari kiloa.

Noiden kumimattojen kanssa olen pähkäillyt kun täällä olen nähnyt muutaman kuvan ja muuallakin vain pari, eikä mulla ole mitään kokemusta asiasta. Pitäisikö kumimattoa olla koko matkalla vai riittääkö kuvassa näkyvä ratkaisu? Pitäisikö alkupäähän ja mattojen päälle laittaa sitä "salmiakkiritilää" vai mikä on mielipiteenne? Muita huomioitavia seikkoja?
KuvaKuva
Kuosu

Re: Ränni

ViestiKirjoittaja Rysky » 17.05.2011 08:56

Hyvältä näyttää! Kevyt paketti ja helppo koota.
Onko tarkoituksena matkarännillä räänittää vapaassa virtauksessa?
Ei pumppua?
Oletko menossa Lemmenjoelle vai jonnekin muualle?

Rännin etupäässä on hyvä olla tilaa kaataa ämpärillä tai lapiolla laittaa hiljakseen kultamaata.
Vesi hajoittaa maata mennessään ja irroittaa kullan kulkiessaan ränniä pitkin.
Ensimmäiset hiput saattavat jäädä etumaton reunaan, lista etumaton reunassa auttaa kultamaan nousemaan matolle (ei välttämätön).
Varaudu kuitenkin siihen että saat nuo kullat talteen etumaton reunasta, kun nostat matot pois tyhjennystä varten. Hulahtavat muuten veden mukana takaisin maastoon.

Sitten voisi aatella käyttää tuollaista läpinäkyvää muovisukkaa (en tiedä mistä sitä saa) johtaakseen ylävirtauksesta vettä ränniin.
Ei paina juuri mitään, mahdollistaa rännin siirron lähemmäksi kaivuupistettä.

No nämä vain minun vähäisen näkemäni ja kokemani tuomia asioita. Asiantuntijat voivat antaa lisää vinkkejä.
Rysky

ViestiKirjoittaja Rysky » 17.05.2011 08:58

Laitatko Kuosu mulle yksityisviestinä [ YV ] vaikka sähköpostiosoitteesi, niin voin lähettää sinulle muutaman kuvan lisävalaistukseksi tullaisista eri ränniversioista.
Rysky

ViestiKirjoittaja Kuosu » 17.05.2011 09:52

En ajatellut ottaa pumppua mukaan rinkkaan. Jalkaisin olen liikkeellä. Siksi tuo rännikin on tuollainen kasattava versio. Ihan veden virtausta ajattelin hyväksikäyttää. Saa ny nähä miten homma luonnistuu.
Kuosu

ViestiKirjoittaja Kuosu » 17.05.2011 09:55

Ai niin. Menen tuonne Ivalojoen alueelle. Lähden kulkemaan Laanilasta ja käyn noilla liiton valtauksilla.
Kuosu

ViestiKirjoittaja korhosjokke » 17.05.2011 14:58

Kuvissa ei näy mitään kiinnitystä mikä pitää kumimaton kiinni rännissä. Itsestään ne ei pysy.
korhosjokke

ViestiKirjoittaja Rysky » 17.05.2011 15:48

Mattojen puristus rännin reunaan ei tosiaan välttämättä riitä, riippuu virtauksen voimakkuudesta.
Vesi tahtoo mennä maton alle ja laittaa matot liikkeelle.
Tässä alumiinilista (mattolista). Leikkaa ruutumaton etupäästä noi pystyheltat pois ja paina listalla maton reuna ränniin kiinni.
http://rysky.kuvat.fi/kuvat/R%E4nnit+ja ... C02690.JPG
Seuraava (takamatto) menee samalla periaatteella ekan maton alle.
Rysky

ViestiKirjoittaja tallipoika » 25.07.2011 05:53

VeitsiVakasta Outokummusta sitä vapaavirtausletkua saa useita kokoja. Erikoistilauksesta myös uv-suojattunakin.

Veitsivakka 0400/172632 Humppa
tallipoika

ViestiKirjoittaja eejou40 » 05.01.2012 15:42

Omasssa rännissä olen kumimaton puristanut edellisen ränninpään väliin. Ensimmäiseen ränniin olen laittanut puulevyn, jonka alle kumimatto jää. Samalla puulevy estää rännitettävän materiaalin joutumasta hukkaan.
eejou40

ViestiKirjoittaja Rysky » 26.01.2012 14:09

Nyt olen saanut hankittua alumiinilevyt romiksesta uutta ranniä varten.
Levyt olivat kokoa 1.5 x 510 x 1260 maksoivat 7,50€ kpl.
Olivat valmiina palasina, taisi niitä jäädäkin sinne jokunen kappale vielä (Rauta Soini / Tampere)
Rännejä voidaan käyttää 2 x 1260 tai 3 x 1260 pituisina ( ei matka rännit ).
Piirrustukset rännin tekoa varten on tulossa.
Niissä kanssa matto jää rännien jatkon väliin, siipimutterit auki ja maton voi vetää pois.
Jalat säädettävät maaston mukaan.
Tarkoitus käyttää rummun kanssa tai ilman.

Vanhat vesivanerirännit myyntiin, sisältää 2" vaihtoehtoisesti 3" vesiliitokset.
Rihlat: kiviportti, autonmatto, matala kumirihla ja 3 x metallirihlat.
Säädettävät jalat + heittolevy rännin reunaan
http://rysky.kuvat.fi/kuvat/R%E4nnit+ja+rihlat/
Rysky

Paluu Aloittelija kysyy - vanhat parrat vastaa