kullan kaivaajaksi

Nyt saa kysyä mitä vaan!

kullan kaivaajaksi

ViestiKirjoittaja exfiller69 » 17.06.2011 20:00

Moi, olen menossa kaivaa kultaa, paikka on Lauttaoja vai Lautaoja, mitäs sinne tarvii ottaa mukaan, menen sinne noin kuukaudeksi katsomaan että riittääkö miehen rahkeet vai ei, mutta silti on aika tehdä elämän muutos ja tämähän on just sitä, ken haluaa voi vastata, lähtö on juhannuksen jälkeinen viikko. Kaikki neuvo on tervetullutta. Menen vaikka ei mitään tule, pääseepähän olemaan yksikseen ajatuksien kanssa ja silleen.
exfiller69

Re: kullan kaivaajaksi

ViestiKirjoittaja ARMAS » 17.06.2011 22:59

Moi. Olen kaivanut neljä vuotta lapissa kultaa ja alussa mulla oli vain vaskooli mut tähän mennessä olen hankkinut pumpun ja rännin .Jos ryhdyt kullankaivajaksi niin ois hyvää olla vesi pumppu ja ränni, mutta pärjää sitä vaskoolillakin ja tietenkin lapio. Heinäkuun alussa lähden itsekkin lappiin kaivahan ja asustelen pakussa ne viikot. itse otan kullankaivuuta vain harrastuksen mutta jos jotain kiiltoa sattuis löytyhyn niin sekin on plussaa. ja pääseehän sitä pois kaupungin meluista lapin rauhaan, siellä sielu lepää.
ARMAS

ViestiKirjoittaja exfiller69 » 17.06.2011 23:25

Siellähän sielu lepää, kerro vaan jos on sama matka sinne päin niin vois ottaa kimppa kyydin tai jotain, ei olis niin yksinäistä ajoa paikalle, mutta varmaan et ole menossa samaan? Olen vasta aloittelija mutta kokeilin kun isäntäväki oli avannut uuden paikan niin 2,5h tuli ihan mukavasta, se ei ole paino piste vaan että saa olla omissa oloissa ja kokea sitä mitä se tuo tullessaan.
exfiller69

ViestiKirjoittaja Patsku » 19.04.2012 18:40

Terve. Aloittelija ilmoittautuu foorumille :D. Asustelen itä-suomessa. Kulta on kiehtonut minua pienestä pojasta lähtien ja tutkittuani gtk:n sivuilta kullasta, innostukseni on vain kasvanut. Geologia kiehtoo myös kovasti. Tämä on hyvä foorumi, mutta harmittavan vähän täällä on juttua noin yleensä. Tarkoituksena olisi hankkia ensin vaskooli. Minkälaista suosittelette? Hommaan mieluusti sen parhaimman, jos niitä edes voi verrata :D .
Patsku

ViestiKirjoittaja Hannu55 » 21.04.2012 20:11

Morjens Patsku.
Parhaiten kullankaivuuseen pääsee käsiksi Lapin kulta-alueilla. Joko yksityisillä valtauksilla, tai isompaan porukkaan LKL:n valtauksilla. Sieltä saa myös tarvikkeita, täällä etelässä en ole juuri vaskooleita kaupoissa nähnyt. Netistähän tietysti etsivä löytää mitä tahansa. Mutta vaikka ostaisin maailman parhaan räpylän, ei minusta tule Baseball-tähteä. Ei se vaskoolin merkki löydä yhtään hippua. Vasta, kun olet huipputason kilpavaskaaja, alkaa vaskooliln valinnalla olla merkitystä.

Jos haluat lähteä tutustumaan jaloon harrastukseemme, niin vilkaise myös yuo: Yleinen keskustelu/löytyykö kiinnostusta kimppareissuun. Jos ajankohta 1.7. käy, niin mukaan mahtuu vielä. Ja ainahan liiton jäsenet voivat tulla liiton jäsenetuvaltauksille itselleen sopivana ajankohtana ihan omatoimisesti. Niillä on kaiken kesää porukkaa, mielestäni vinkkejä ja neuvoja kannattaa kysellä mahdollisimman monelta kokeneemmalta. Sitäpaitsi me kaikki olemme kerran olleet ensikertalaisia.
Kullankaivaja jo vuodesta 2010
Hannu55

ViestiKirjoittaja Rysky » 25.04.2012 15:23

Vaskoolien myyntipaikkoja ja malleja löytyy tältä palstalta linkin viewtopic.php?f=10&t=46 takaa.

Ei se kullantulo ole kiinni tosiaankaan vaskoolista.
Kunhan ensin löytää kohdan missä se kulta piileksii.
Sitten kullan saa rikastettua hieman (jos haluaa) rännillä.
Saa sen moskan ja kullan vaskooliin ja oppii vaskaamaan kullan esiin vaskooliin ja moskan mäkeen (poimii tietenkin ensin korukivet talteen).
Sitten olisi vielä opittava ottamaan kulta talteen vaskoolista putkiloon (siinäkin omat niksinsä).

Kun aloittaa kullankaivuun olisi mielestäni paras paikka LKL:n valtaukset.
Hinta on kohdillaan ja näkee monet erinlaiset laitteet käytännössä.
Siellä ovat valmiita opastamaan ja neuvomaan.
Näin ainakin Sopukullassa ja Bizebazé Palsilla.
Mielestäni on vaivan arvoista tulla tuonne edellämainittuihin paikkoihin käymään.
Älä pelkää tulla poroaidan portista "läpi" (avaa portti ensin ja sulje perässäsi). ;)

Tullessa kannattaa käydä syömässä tai munkkikahveella tms. Kutturan kiskalla.
Rysky

ViestiKirjoittaja Patsku » 25.04.2012 18:52

Rysky kirjoitti:Vaskoolien myyntipaikkoja ja malleja löytyy tältä palstalta linkin viewtopic.php?f=10&t=46 takaa.

Ei se kullantulo ole kiinni tosiaankaan vaskoolista.
Kunhan ensin löytää kohdan missä se kulta piileksii.
Sitten kullan saa rikastettua hieman (jos haluaa) rännillä.
Saa sen moskan ja kullan vaskooliin ja oppii vaskaamaan kullan esiin vaskooliin ja moskan mäkeen (poimii tietenkin ensin korukivet talteen).
Sitten olisi vielä opittava ottamaan kulta talteen vaskoolista putkiloon (siinäkin omat niksinsä).

Kun aloittaa kullankaivuun olisi mielestäni paras paikka LKL:n valtaukset.
Hinta on kohdillaan ja näkee monet erinlaiset laitteet käytännössä.
Siellä ovat valmiita opastamaan ja neuvomaan.
Näin ainakin Sopukullassa ja Bizebazé Palsilla.
Mielestäni on vaivan arvoista tulla tuonne edellämainittuihin paikkoihin käymään.
Älä pelkää tulla poroaidan portista "läpi" (avaa portti ensin ja sulje perässäsi). ;)

Tullessa kannattaa käydä syömässä tai munkkikahveella tms. Kutturan kiskalla.

Hommaan sen vaskoolin tässä ensteks, metallinen vai muovi? Onko muovisessa urien tarkoitus, että kaikki mahdollinen kulta jäisi vaskooliin. Mitä olen kuvia katsonut, niin metallisia näkyy olevan melkein kaikilla.
Patsku

ViestiKirjoittaja Rysky » 26.04.2012 17:08

Sekä metallisen ja muovisen tarkoituksena on että kulta jää vaskooliin. https://picasaweb.google.com/1055607158 ... directlink

Aika paljolti käytössä on muovisia.
Muovisen huono puoli on sen naarmuuntuminen ajan kanssa, varsinkin jos vaskaa pelkästään kivistä maa-ainesta.
Rännitetyssä tavarassa naarmuuntuminen pienempää.
Muoviseen mahtuu vähemmän vaskattavaa.
Muovisen sivulla olevat "rihlat" auttavat vaskaamisessa, vaskausta voi jatkaa kunnes kulta tulee 2 rihlan päähän reunasta loppuvaiheessa.
Kulta ei karkaa aloittelijalta eikä kokeneelta niin helposti vaskoolista.
Loppu vaskauksen minä teen rihlattomalla sivulla, saan "kaiken" rautahiekan pois vaskoolista. Painavin tavara jää pohjalle.
Muovisella olen oppinut tekemään vaskaamisen nopeasti ja varmasti.

Metalliseen vaskooliin saa enemmän tavaraa kerralla.
Ei naarmuunnu helposti, mutta ruostuu (riippuu tietenkin hoidosta)...
Vaatii enemmän harjoittelua ja taitoa (varovaisuutta) vaskaajalta.

Kyseessä on tietenkin mielipidejuttu, mistä tykkää.

Molemmat toimii vaskauksessa.
Molempia koskee samat aloitusrituaalit, peseminen, isojen kivien erottelu, korukivien talteenotto jne.
Osta molemmat ja testaa mikä miellyttää enemmän, ei vaskoolit hukkaan mene jos aikoo harrastusta jatkaa.
Viimeksi muokannut Rysky päivämäärä 26.12.2012 15:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Rysky

ViestiKirjoittaja Patsku » 27.04.2012 11:48

Kiitosta tiedoista, taidan ostaa molemmat.
Patsku

ViestiKirjoittaja jomsa » 27.04.2012 15:50

Itse suosittelisin ensivaskooliksi muovista. Kevyt kantaa, helpompi käyttää alotitelijan ja sitten jotenkin sellainen olo, että ne on parempia noin muutenkin. Työvaskoolina tosin minulla on jostain -70 luvulta peräisin oleva peltinen vaskooli lähinnä upa-vaskauksen takia, jota ei voi oikeastaan lainkaan suorittaa muovivaskoolilla asiallisesti. (Varoitus, tämä oli mielipide, joten jättäkää se huomioimatta) :)
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
jomsa

Paluu Aloittelija kysyy - vanhat parrat vastaa