Jotain häikkää,kuitenkin.....

mitä täältä puuttuu?

Jotain häikkää,kuitenkin.....

ViestiKirjoittaja seppo kulta » 12.04.2011 19:07

Keskustelin kullan kaivaja kaverini kanssa keskustelupalstan sivujen avaamisen vaikeudesta?(TäMÄ ON MEIDÄN MIELIPITEEMME) Me olemme jo ikääntyneitä ukkoja.tunnustin jo korhos jokelle vaikeuteni ,olivat korvieni välissä.Mutta,Me yli 60 v.ei aina pystytä omaksumaan tätä muuttuvaa maailmaa.Kaverini ei löytänyt koko sivustoa muutosten jälkeen.
seppo kulta

Re: Jotain häikkää,kuitenkin.....

ViestiKirjoittaja Jänkäkurppa » 13.04.2011 09:23

Otan osaa ja olen monessa paljolti samaa mieltä tietotekniikan vaikeudesta. Paljon olen yrittänyt kirjoitella ja opetella mutta vaikeuksia on. Nyt vielä jotenkin onnistuu tyylillä kaksi askelta eteenpäin ja yksi taaksepäin. Onnistuuhan se jos on aikaa ja istumalihakset kestävät. Mitä sitten kun se muuttuu tyyliksi yksi eteen ja kaksi taakse.

Suurimmat vaikeudet tietotekniikassa minun osaltani on muualla kuin varsinaisessa keskustelupalstassa. Eilen viimeksi Windows Vista käski lataamaan yhden tärkeän päivityksen. Viivyttelin mutta kone sanoi että se sulkeutuu 10 minuutin päästä ellen tottele. No, painoin lataunappulaa, odottelin aikani ja kone piti sitten käynnistää uudelleen. Mitä uutta tuli. Internet Explorer 9. VOI KERPELEEN KERPELE. Kaikki suosikkisivustot häipyivät kun yläotsake muuttui. Piti alkaa etsiä suosikkeja. Hakukone olikin keksinyt taas omat niksinsä. Googleen piti kirjautua ensin sähköpostilla ja salasanalla. Piti välillä käydä lukemassa koneen lähettämä sähköposti ja jotain muutakin taisi olla. Sitten sain esille 5-sakaraisen tähden ja suosikkinappulan eli paikan mihin kirjainmerkit lisätään. Kun olin sitten lisännyt suurella vaivalla lähes kaikki entiset suosikkisivustoni, huomasin suosikkinappulassa alimmaisella rivillä "Tuo IE-suosikit". Kun painoin sitä niin HEUREKA, entiset suosikit ilmestyivätkin näkyviin. Vieläkään en ole oppinut miten voin järjestellä suosikkisivustoni niin että eniten käyttämäni ovat ylimpänä. Siirtäminen laahaamalla ei onnistu kuten ennen.
VOI KERPELEEN KERPELE TÄTÄ TIETOTEKNIIKKAA.

Kullankaivu sentään on helppoa. Ei tarvitse kuin lapioida ja ongelmat ovat näkyvissä. Jos väsyttää niin istuu montun reunalle, ottaa kaljat ja nauttii luonnosta. Suurimpana ongelmana aivoille on miettiä umpaa reunaa alan kohta kaivella.
Jänkäkurppa

ViestiKirjoittaja jomsa » 14.04.2011 10:35

Jänkäkurpan kannattaa vaihtaa selain ensinnäkin Firefoxiin. Ei ehkä itse tosin kannate alkaa sitä operaatiota tekemään, vaan vedät hihasta jotakuta joka tietää vähnäkään koneesta, prosessi on simppeli ja melko tavalliset tietokoneen käyttäjätkin osaavat sen.

Itse olen tätä Mulliksen mainostamaa pullamössö sukupolvi äxää, vaikka koko ikäni olenkin korvessa rämpiny... mutta silti toisena harrastuksenani on tietokoneet, ja ATK tuki on koulutus ;) Tosin enpä sitä enää puuhaa kun koulutus on vanhentunut. Pointtini tosiaan on se, että usein ihmten tietotekniset ongelmat johtuvat siitä, että ihminen luo itselleen ajatusmallin siitä, että tietokone on jotenkin vaikea käyttää, automaattisesti. Ja toiset pelkäävät rikkovansa sen tekemällä asioita väärin.

Kohta 1, siihen ei ihmeempiä apuja voi laittaa, mutta melkein kaikissa vähänkään hyvin tehdyissä ohjelmissa ja palveluissa (forumit) löytyy ohjeistus, joskus tosin vain englanniksi (itse asiassa aika usein). Ja tämän ohjeen avulla voi yrittää setviä asiaa. Tietenkin jos englanninkielen taito ei suju, asia on hieman monimutkainen.

Kohta 2. Tietokonetta ei saa "käyttämällä" rikki. Sen saa sekaisin, mutta niille jotka käyttävät Windows käyttöjärjestelmiä, se on yksi ja sama, koska ne käyttöjärjestelmät menevät sekaisin jossain vaiheessa kuitenkin. Eli toisin sanoin, säätämällä tietokonetta on hyvin vaikea rikkoa pysyvästi. Ja lähinaapurustosta löytyy aina innokkaita bittinikkareita (ylä-aste ikäisetkin osaavat nämä hommat) jotka osaavat laittaa tietokoneen uuteen kuosiin siinä tilanteessa.

Lyhykäisyydessään... Malttia, ja tarkkaavaisuutta, kuten vaskatessakin.
Luovuuden lähteillä - http://www.innokaltio.fi
eMail:etu.suku at gmail
Kaarrepankki - Lemmenjoki
Kullanhuuhdontaa vuodesta 1990
jomsa

ViestiKirjoittaja Rysky » 15.04.2011 11:18

Olen itse kokenyt kuinka vaikeeta (lue hermoillekäyvää) on oppia tätä PC:n käyttöä. Meinaan oma isäni aloitti n. 60 vuotiaana käyttään tietokonetta. Suurin ongelma ohjelmien käytössä oli ajatusmaailma "ei tää tee niinkuin pitäis". Ajatus lähti näppiksen ja selkänojan välistä. Täytyi saada perille ajatus, että ohjelmoijat eivat ole tehneet ohjelmaa siten kuin sinä ajattelet ja haluat sen toimivan. Vaan ohjelmoijia on ollut monta ja kaikki ajattelevat eri tavalla sitten ohjelmasta tehdään kokonaisuus ja sillä on tultava toimeen. Siis oli luettava mitä ikkunoissa ja valikoissa luki ja ymmärrettävä mitä he ovat tarkoittaneet ko. tekstillä. EI SIIS MITENKÄÄN HELPPOA. :shock:
Nyt isällä homma pelaa (79v). Auto Cad piirtäminen onnistuu, lentosimulaatorin ohjelmointi ja omien kenttien sekä koneiden teko onnistuu, elokuvienteko onnistuu ja ongelmia edelleen asetusten saamisessa kohdalleen ja ohjelmat tekee omiaan, hukkaa tiedostoja jne.
Sama homma itsellä, nyt Outlookki ei avaa linkkejä (sain kerran jo korjattua???? #¤%&äå) Mikään ohjelma ei ole mielestäni täydellinen.
Minä autan isää ja poikani minua ja molemmat käyvät kuumina, EKSÄÄ NY TAJUU, EI NOIN... :lol:
http://www.kolumbus.fi/ilppa/harmaatkotkat/

Asia selvisi Outlookin kohdalla googlettamalla. Täytyi valita oletusselaimeksi IE, vaikka käytän Firefoxia. Tämä viimeisen päivityksen tuloksena. Enkö ikinä opi, kun kone pelaa...älä tee mitään päivityksiä, jos et niitä välttämättä tarvitse. Niin olen siis XP-käyttäjä vielä. Enkä MUUTA käyttistä ennekuin kone kaatuu. Ulkoiselle kiintolevylle otettu kopio koko koneesta, jos kiintolevy paukkuu on toivoa vielä...kai
Viimeksi muokannut Rysky päivämäärä 15.04.2011 16:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Rysky

ViestiKirjoittaja korhosjokke » 15.04.2011 11:43

Hyvä että kokemuksia jaetaan.
Jos olette jotakin kantapään kautta (tai muuten) oppineet, laittakaa tiedonjyvät vaikka tänne jakoon.
Ne auttavat muita saman ongelman parissa painivia, sekä auttavat näiden sivujen osalta ylläpitäjiä tekemään asiat helpommin ymmärrettäviksi.
korhosjokke

Paluu Ehdotuksia uusista otsikoista?